Het is nu 26 jun 2017, 11:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 69794
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vreemd geluid rt139
BerichtGeplaatst: 14 jun 2016, 07:46 
Bromfiets liefhebber

Help!
Ik heb gisteren voor het eerst met deze brommer getankt en nu maakt hij tijdens het rijden af en toe een soort plop geluid ik weet niet wat voor een benzine er in zat en ik heb er 1:50 bij getankt.
Kan dat geluid kwaad of komt dat omdat de nieuwe bezine
met de oude mengt.
Alvast bedankt voor de hulp

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Vreemd geluid rt139
BerichtGeplaatst: 17 jun 2016, 10:12 
Bromfiets sleutelaar

Goedemorgen, Ik heb zelf ook een RT139. Als je nog geen instructieboekje hebt dan kan je dat van deze website ophalen. Volg aub de link. http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downlo ... eiding.pdf.
Op blz 12 staat dat het mengsel 1 liter tweetakt meng olie is op 25 liter benzine dus 1 op 50 is te zuinig. Kijk ook even tussen de documentatie naar een reparatiehandleiding EN de onderdelenlijst van het type motorblok die onder jouw brommer hangt. Die zijn altijd handig.

Ik heb een .pdf van een onderdelencatalogus waar mijn brommer DKW RT139 model 50/4 tour uit 1971 tot het laatste schroefje instaat. Als je deze wilt hebben stuur dan aub een PM met het email adres waar het naartoe moet.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2016, 11:57 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
1 op 25 is van de vorige eeuw 1 op 50 is prima
dat plof geluid zal wel de ontsteking zijn puntjes of niet op tijd staan valse lucht bij het spruit stuk
gewoon alles even na kijken.
vuiltje in sproeier of carb
maar echt niet aan de 1 op 50 smering

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jun 2016, 16:15 
Bromfiets sleutelaar

Ieder zijn mening, maar ik respecteer de verhouding die de fabrikant oorspronkelijk voorschreef. De winst is gezien het aantal kilometers wat ermee gereden wordt niet veel maar door een vastloper kan het verlies wel veel groter worden. Dus ik hou het voor mijn brommer op 1:25. Ik ga geen problemen opzoeken door dat aan te passen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2016, 12:03 
Bromfiets sleutelaar

De mengverhouding van benzine is best een interessant onderwerp maar dat was niet de vraag dus laten we ons concentreren op het onderwerp..
We zijn al enkele dagen verder dus misschien is het opgelost of zijn er nog geen stappen gemaakt. In de handleiding staat ook hoe je de brommer een servicebeurt moet geven. Als je problemen hebt zorg er dan voor dat de basis (het onderhoud) goed is. Vaak zijn de meeste problemen dan al opgelost. Alleen met de carter olie is het tricky omdat bij een verkeerde olie de koppeling raar kan doen.

En als je niet te ver van de Zaanstreek woont dan wil ik wel met mijn DKW langs komen zodat je het geluid kan vergelijken. Misschien ben je alleen 4-takt gewend. 2-takt is een heel ander geluid.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2017, 18:56 
Bromfiets sleutelaar

Rijschoq schreef:
Ieder zijn mening, maar ik respecteer de verhouding die de fabrikant oorspronkelijk voorschreef. De winst is gezien het aantal kilometers wat ermee gereden wordt niet veel maar door een vastloper kan het verlies wel veel groter worden. Dus ik hou het voor mijn brommer op 1:25. Ik ga geen problemen opzoeken door dat aan te passen.

Uiteraard is wat de fabrikant voorgeschreven heeft het beste, alleen de oliekwaliteit is tegenwoordig veel beter geworden. 1:25 is veel te rijk

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 21:30 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Met 1 op 25 gaat ie veel meer roken en zal je veel sneller moeten ontkolen en de uitlaatdemper gaat dan ook veel sneller dichtzitten met carbonsludge. Ik rij 1 op 40 met mijn oude tweetakten uit de '50er jaren (opgevoerd!), geen problemen, soms denk ik dat ik nog te vet smeer.
Ploffen kan inderdaad op versleten punten wijzen, vernieuwen is niet duur en niet veel werk. Zou ik zeker doen!
Doet ie het daarna nog dan kan je verder gaan zoeken.
Succes er mee! Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 69794

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]