Het is nu 23 nov 2017, 12:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70942
Auteur Bericht
 Berichttitel: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 17:57 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 04 jun 2017, 17:16
Berichten: 3
Goedemiddag allemaal,

Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Jesse, 21 jaar en kom uit Enkhuizen. Heb in het verleden al een Tomosje gehad maar wilde nu een schakelbrommer, en heb nu een Mat O Mat voor slechts 150 euro op de kop getikt. De brommer liep eerst wat beroerd, benzine slangetje zat helemaal vol met vuil. Alles schoongemaakt en loopt weer als een zonnetje!

Nu heb ik nog wel 3 probleempjes:

Probleem 1. De brommer gaat niet uit. Ik heb 2 knopjes. 1 knopje sluit het luchtfiltertje af, maar evengoed blijft ie gewoon lopen. En nog een knopje die naar een pennetje loopt die in de cilinderkop zit, maar ik heb geen idee wat dat doet. Als ik die indruk maakt het motortje overigens een vreemd geluid. Nu moet ik de brommer uitzetten door m in z'n eerste versnelling te laten schieten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier een foto van dat pennetje in het kopje: http://i.imgur.com/Loo1FGI.jpg

Probleem 2. De brommer maakt na het rijden hoge toeren in zijn neutraal. Ik heb al lang gespeeld met het stationair moertje, maar niks lijkt te helpen. Als ik even op het zwarte knopje die op mijn carburateur zit druk dalen de toeren en loopt ie weer mooi rustig (totdat ik weer gereden heb dus).

Probleem 3. Ik heb geen idee hoe ik de kilometer teller aan moet sluiten, haha.

Verder heb ik nog wat vragen:

Ik wil de brommer harder laten lopen, een vriend van me raad aan een 17mm carburateur te kopen met een sproeiersetje. Eventueel later nog een luchtfilter en terugloop uitlaat.
Is dit nuttig en past deze carburateur op mijn blokje? https://www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-yamaha/m1167068207-17-5-mm-carburateur-dellorto.html

Hier mijn carburateur (Bing): http://i.imgur.com/dYJx75K.jpg http://i.imgur.com/F0tO4Mx.jpg

Ik hoop dat het niet teveel is en dat jullie me kunnen helpen om een mooi scheurijzertje te bouwen!

Groetjes Jesse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 18:46 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 17 maart 2016, 17:29
Berichten: 11
Hallo Jesse,

Wat je eerste probleem betreft, normaal heb je op je stuur een schakelaar om je licht aan en uit te zetten. Hier zit een klein knopje op welke je ingedrukt moet houden. Als dit goed is gemonteerd zal de motor dan afslaan. De andere kabel die je beschrijft is de decompressor. Deze gebruik je om het starten wat makkelijker te maken.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 00:49 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 04 jun 2017, 17:16
Berichten: 3
Rotzak18 schreef:
Hallo Jesse,

Wat je eerste probleem betreft, normaal heb je op je stuur een schakelaar om je licht aan en uit te zetten. Hier zit een klein knopje op welke je ingedrukt moet houden. Als dit goed is gemonteerd zal de motor dan afslaan. De andere kabel die je beschrijft is de decompressor. Deze gebruik je om het starten wat makkelijker te maken.
Hoi, top!! Zat inderdaad aan de onderkant een knopje verstopt. Dankjewel!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 18:40 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2007, 22:55
Berichten: 2902
Woonplaats: Groot-Ammers
MoetKunnen schreef:
Goedemiddag allemaal,

Probleem 1. De brommer gaat niet uit. Ik heb 2 knopjes. 1 knopje sluit het luchtfiltertje af, maar evengoed blijft ie gewoon lopen. En nog een knopje die naar een pennetje loopt die in de cilinderkop zit, maar ik heb geen idee wat dat doet. Als ik die indruk maakt het motortje overigens een vreemd geluid. Nu moet ik de brommer uitzetten door m in z'n eerste versnelling te laten schieten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier een foto van dat pennetje in het kopje: http://i.imgur.com/Loo1FGI.jpg


Dit noemen ze een de-compresseur. Het is bedoeld om het starten te vergemakkelijken omdat je dan wat lucht laat ontsnappen waardoor je minder compressie hebt.
In de meeste gevallen zal het indrukken van deze hendel ook de motor uitschakelen.

_________________
Heeft u gevonden wat u zocht? Denk dan eens na over een donatie, want alleen dan kunnen we de site en het forum draaiend houden. Klik hier voor meer info.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 07 jun 2017, 11:16 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 08 feb 2017, 20:55
Berichten: 7
Probleem 2. De brommer maakt na het rijden hoge toeren in zijn neutraal. Ik heb al lang gespeeld met het stationair moertje, maar niks lijkt te helpen. Als ik even op het zwarte knopje die op mijn carburateur zit druk dalen de toeren en loopt ie weer mooi rustig (totdat ik weer gereden heb dus).

benzine slangetje zat helemaal vol met vuil

De kans is groot dat er dan ook vuil je je carburateur zit. Dat zwarte knopje waar jij op drukt is voor het ontluchten en er voor zorgt dat de vlotterkamer weer vol loopt met benzine. Door vuil afzetting heb je kans dat de naald in de sproeier blijft hangen, stelschroef aan de zijkant verliest daarmee zijn functie. Op de naald zelf bovenaan zitten drie inkepingen daarmee is de hoogte van de naald in de sproeier in te zetten en daarmee eventueel de stelschroef weer een functie geeft. Stelschroef helemaal uitdraaien naald om juiste stationair afstellen en dan eventueel met schroef finetunen.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 06 jul 2017, 09:54 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jun 2013, 16:53
Berichten: 124
Woonplaats: Hagestein
Ik weet niet of je er al uit bent, maar hoge toeren in neutraal en niet afslaan na afsluiten luchtfilter klinkt alsof hij ergens valse lucht vandaan trekt. Als het probleem nog speelt kan je eens met remmenreiniger spuiten rond de carburateur, als je ergens wat spuit en hij gaat harder lopen dan trekt hij daar de remmenreiniger ergens naar binnen. Kan je bijvoorbeeld doen bij de carburateur aansluiting op de cilinder of tussen de carburateur en het luchtfilter.

_________________

Spartavus Mot'o-mat 1962 (kentekenbewijs) /1965 (kenners)
Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987
Royal Enfield Bullet 500 2002


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70942

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling