Het is nu 23 nov 2017, 12:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70942
Auteur Bericht
 Berichttitel: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 17:57 
Bromfiets liefhebber

Goedemiddag allemaal,

Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Jesse, 21 jaar en kom uit Enkhuizen. Heb in het verleden al een Tomosje gehad maar wilde nu een schakelbrommer, en heb nu een Mat O Mat voor slechts 150 euro op de kop getikt. De brommer liep eerst wat beroerd, benzine slangetje zat helemaal vol met vuil. Alles schoongemaakt en loopt weer als een zonnetje!

Nu heb ik nog wel 3 probleempjes:

Probleem 1. De brommer gaat niet uit. Ik heb 2 knopjes. 1 knopje sluit het luchtfiltertje af, maar evengoed blijft ie gewoon lopen. En nog een knopje die naar een pennetje loopt die in de cilinderkop zit, maar ik heb geen idee wat dat doet. Als ik die indruk maakt het motortje overigens een vreemd geluid. Nu moet ik de brommer uitzetten door m in z'n eerste versnelling te laten schieten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier een foto van dat pennetje in het kopje: http://i.imgur.com/Loo1FGI.jpg

Probleem 2. De brommer maakt na het rijden hoge toeren in zijn neutraal. Ik heb al lang gespeeld met het stationair moertje, maar niks lijkt te helpen. Als ik even op het zwarte knopje die op mijn carburateur zit druk dalen de toeren en loopt ie weer mooi rustig (totdat ik weer gereden heb dus).

Probleem 3. Ik heb geen idee hoe ik de kilometer teller aan moet sluiten, haha.

Verder heb ik nog wat vragen:

Ik wil de brommer harder laten lopen, een vriend van me raad aan een 17mm carburateur te kopen met een sproeiersetje. Eventueel later nog een luchtfilter en terugloop uitlaat.
Is dit nuttig en past deze carburateur op mijn blokje? https://www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-yamaha/m1167068207-17-5-mm-carburateur-dellorto.html

Hier mijn carburateur (Bing): http://i.imgur.com/dYJx75K.jpg http://i.imgur.com/F0tO4Mx.jpg

Ik hoop dat het niet teveel is en dat jullie me kunnen helpen om een mooi scheurijzertje te bouwen!

Groetjes Jesse

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavus Mot O Mat 1985
BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 18:46 
Bromfiets liefhebber

Hallo Jesse,

Wat je eerste probleem betreft, normaal heb je op je stuur een schakelaar om je licht aan en uit te zetten. Hier zit een klein knopje op welke je ingedrukt moet houden. Als dit goed is gemonteerd zal de motor dan afslaan. De andere kabel die je beschrijft is de decompressor. Deze gebruik je om het starten wat makkelijker te maken.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 00:49 
Bromfiets liefhebber

Rotzak18 schreef:
Hallo Jesse,

Wat je eerste probleem betreft, normaal heb je op je stuur een schakelaar om je licht aan en uit te zetten. Hier zit een klein knopje op welke je ingedrukt moet houden. Als dit goed is gemonteerd zal de motor dan afslaan. De andere kabel die je beschrijft is de decompressor. Deze gebruik je om het starten wat makkelijker te maken.
Hoi, top!! Zat inderdaad aan de onderkant een knopje verstopt. Dankjewel!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 18:40 
Moderator

MoetKunnen schreef:
Goedemiddag allemaal,

Probleem 1. De brommer gaat niet uit. Ik heb 2 knopjes. 1 knopje sluit het luchtfiltertje af, maar evengoed blijft ie gewoon lopen. En nog een knopje die naar een pennetje loopt die in de cilinderkop zit, maar ik heb geen idee wat dat doet. Als ik die indruk maakt het motortje overigens een vreemd geluid. Nu moet ik de brommer uitzetten door m in z'n eerste versnelling te laten schieten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier een foto van dat pennetje in het kopje: http://i.imgur.com/Loo1FGI.jpg

Dit noemen ze een de-compresseur. Het is bedoeld om het starten te vergemakkelijken omdat je dan wat lucht laat ontsnappen waardoor je minder compressie hebt.
In de meeste gevallen zal het indrukken van deze hendel ook de motor uitschakelen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jun 2017, 11:16 
Bromfiets liefhebber

Probleem 2. De brommer maakt na het rijden hoge toeren in zijn neutraal. Ik heb al lang gespeeld met het stationair moertje, maar niks lijkt te helpen. Als ik even op het zwarte knopje die op mijn carburateur zit druk dalen de toeren en loopt ie weer mooi rustig (totdat ik weer gereden heb dus).

benzine slangetje zat helemaal vol met vuil

De kans is groot dat er dan ook vuil je je carburateur zit. Dat zwarte knopje waar jij op drukt is voor het ontluchten en er voor zorgt dat de vlotterkamer weer vol loopt met benzine. Door vuil afzetting heb je kans dat de naald in de sproeier blijft hangen, stelschroef aan de zijkant verliest daarmee zijn functie. Op de naald zelf bovenaan zitten drie inkepingen daarmee is de hoogte van de naald in de sproeier in te zetten en daarmee eventueel de stelschroef weer een functie geeft. Stelschroef helemaal uitdraaien naald om juiste stationair afstellen en dan eventueel met schroef finetunen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2017, 09:54 
Bromfiets kenner

Ik weet niet of je er al uit bent, maar hoge toeren in neutraal en niet afslaan na afsluiten luchtfilter klinkt alsof hij ergens valse lucht vandaan trekt. Als het probleem nog speelt kan je eens met remmenreiniger spuiten rond de carburateur, als je ergens wat spuit en hij gaat harder lopen dan trekt hij daar de remmenreiniger ergens naar binnen. Kan je bijvoorbeeld doen bij de carburateur aansluiting op de cilinder of tussen de carburateur en het luchtfilter.

Spartavus Mot'o-mat 1962 (kentekenbewijs) /1965 (kenners)
Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987
Royal Enfield Bullet 500 2002

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70942

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]