Het is nu 20 nov 2018, 23:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74190 Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: G.M.F. BOY
BerichtGeplaatst: 09 okt 2014, 15:24 
Bromfiets liefhebber

Hallo op de foto kun je zien dat ze uitgevoerd zijn met phillips koplamp en witte Hevea banden, ik heb ze dan ook maar bewaard om aan te tonen hoe de brommers er origineel uit zagen

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 maart 2015, 23:17 
Hallo Bromfietsliefhebbers, even voorstellen, ik ben Henk Baan en ik kom uit Rijssen, vroeger veel gesleuteld aan Bromfietsen, later aan Metaalbewrking Machines wat nog steeds mijn vak en hobby is, ik ben allang in het bezit van een GMFBoy met een Zundapp motor met 2 versnelling eind jaren 50 en gemaakt in Rijssen, ik ben op zoek naar onderdelen en een complete Boy , ook documentatie is welkom, groet uit Rijssen

Share on Facebook

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2015, 10:18 
Bromfiets liefhebber

Hallo Henk,

Heb een hele poos niet op deze site gekeken, ben verrast door de nieuwe reacties.
Ben ook benieuwd of je een foto kan plaatsen.

Groeten, Boy...

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 apr 2015, 16:26 
Bromfiets liefhebber

hallo Henk

ben in het bezit van 2 GMF Boys een met rol aandrijving en een met een Zundapp blok met droge koppeling (zie foto"s op deze Site)
heb nog enkele blokjes van deze Zundapp voorradig voor onderdelen
maar deze blokjes zijn nog overal te koop
ben nog op zoek tegen een redelijke prijs naar een Boy met een dubbele uitlaat en een met een ketting blok

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 14:07 
Bromfiets liefhebber

[quote="brehal"]Als liefhebber van Hollandse bromfietsen ben ik al tijden bezig met de historie van GMF en die te documenteren.
Ik heb al het een en ander, maar heb uiteraard nog heel veel niet.
Wie weet of heeft iets, hoor (lees en zie) het graag ?[/quote

Als 15 jarig knaapje zat ik in 1954 op een terrasje. Ineens een behoorlijk hard geluid en er streken twee voor die tijd zeer moderne brommers neer. De trotse eigenaars vertelden mij e.e.a.over hun gloednieuwe "ketting-Boys" met horizontale cylinder,. Later ben ik oldtimer brommers en -motortjes gaan verzamelen. Dit type Boy ben ik daarna nog maar een keer tegengekomen, in Amsterdam, en een keer een sloopblokje. Dit type is waarschijnlijk maar een , hoogstens twee jaar gemaakt. Ik heb er ook nog geen echte foto's van gezien, alleen reclame-tekeningen. Onlangs verwierf ik een Boy blokje; de bekende rolaandriiver. Motornummer net in de tweeduizend. Heeft een afwijkende cilinderkop met de bougie horizontaal in het midden en de kleplichter ( is later verwijderd) schuin BOVEN de bougie. Verder een Bing carburateur en een Bantamag ontsteking.
Is dit een bekende constructie? Fabrieks-experiment? De koelribben zijn daardoor ook wat anders dan normaal.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 15:42 
Bromfiets Koning

Welkom. Mooi verhaal over je kennismaking met de 'ketting Boy'. Hierbij een foto zoals die in de onvolprezen Bromfiets Encyclopedie staat afgedrukt.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Bijlagen:
Ketting boy verkleind.jpg
Ketting boy verkleind.jpg [ 76.94 KiB | 689 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 21:42 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Cavaletta……………., was dat niet dat brommertje dat in de vroege '50er jaren door Jan Bron op de markt gebracht werd? Met parallellogram voorvork?
Welke motor lag daaronder?
Heb je er een foto van?
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 15:19 
Bromfiets liefhebber

Klopt! Ik heb het luxe model gehad en dit later doorgeschoven naar een vriend, die hem nog steeds heeft. Hij leek qua constructie veel op de eerste generatie Mobylettes (met het voordeel van de verende voorvork en een vanaf het stuur bedienbare koppeling bij het luxe model). Het motortje (voor zover ik weet ook een schepping van Jan Bron, 49cc, 1 PK) was een tweetakt met omkeerspoeling Kwalitatief maakte het geheel op mij minder indruk. Heb ook een afbeelding en verdere gegevens. Moet daar even naar zoeken. Tot mijn spijt heb ik de naam van het "beestje" verkeerd gespeld, moet zijn Cavalletta. . Als je ermee wilde (of moest) fietsen dan was er een omzetknop op de grote snaarschijf a la Mobylette.
Leuk dat je mijn pseudoniem meteen hebt doorzien!

Groet!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 21:39 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het zou leuk zijn als je er een paar foto's of gegevens van hebt. Voor mij is het een nogal nostalgisch ding. Mijn broer werkte bij een fietsenmaker en die had een Cavalletta ingeruild met een kapotte motor (over kwaliteit gesproken!). Het motortje ging naar het oud ijzer en het rijwielgedeelte met de webvork kreeg mijn broer cadeau. Ik kreeg het van hem en maakte er een mooie crossfiets van (eerste MTB 'avant la lettre'). Ik heb er heel veel mee gereden en vooral gesprongen. Ik sprong iedere gewone fiets kapot maar de Cavalletta hield het! Het frame was dus wel van goede kwaliteit!
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 2018, 08:04 
Bromfiets liefhebber

Heb een aantekening gevonden dat de Cavalletta uitvoerig wordt beschreven in DE FIETSMOTOR 1952, pag. 265-267.
Mijn C. had een Cicca koppeling en een parallelogramvork, maar anders dan die daar wordt afgebeeld. Leek meer die van de Batavus Bilonet van 1953 met ILO FM48 motor. Ik kan je helaas geen kopie toesturen want mijn printer heeft het begeven. Komt wel binnenkort.

H. Groet!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74190 Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]