Het is nu 22 aug 2019, 06:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76599
Auteur Bericht
 Berichttitel: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 03 jun 2017, 10:52 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 maart 2014, 10:56
Berichten: 773
Woonplaats: rotterdam
halo ,ik kreeg iets te horen over een cazal,als je het zo schrijf,echter zeg het mij niets
ben dus benieuwd wie er meer van dit merk weet. confused1 confused1 vgr tonsr


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 03 jun 2017, 11:19 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 dec 2007, 13:24
Berichten: 946
Woonplaats: alblasserdam
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
portugees merk


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 03 jun 2017, 12:53 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 06 mei 2009, 21:49
Berichten: 441
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het is Casal


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 03 jun 2017, 15:14 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 okt 2015, 00:49
Berichten: 369
Woonplaats: ridderkerk
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Eric S schreef:
Het is Casal

portugeze zundap toch


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 03 jun 2017, 15:25 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 maart 2014, 10:56
Berichten: 773
Woonplaats: rotterdam
ik heb dat ding gezien maar lijkt in de verte nog niet op een dapp,vgr tonsr


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 03 jun 2017, 15:52 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 dec 2007, 13:24
Berichten: 946
Woonplaats: alblasserdam
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
heb hier een plaatje van een casal


Bijlagen:
casal.jpg
casal.jpg [ 119.16 KiB | 2739 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 08 aug 2019, 09:56 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 225
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Brandstofprijzen toen en nu

Ik kwam een oude foto tegen met afbeelding van een Total benzinestation. In 1970 kostte een liter benzine het bedrag van fl 0,70 ( €0,33) met mengsmering kostte een liter fl 0,73 (€ 0,35) aan een gewoon tankstation, met pompbediende. Niemand had enig idee dat vier jaar later een oliecrisis zou uitbreken met een benzinetekort, waarbij bonnenboekjes werden verstrekt en een autoloze zondag. De politiek maakte er weer eens een zootje van. De brandstofprijzen stegen er op los, waardoor de teller mechanismen moesten worden omgebouwd naar 3 cijfers voor de komma. De brandstofprijs zou gaan stijgen tot over de gulden per liter (€ 0,45). Dat is nu wel even iets anders met prijzen van €1,80 (fl 3,95)


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 08 aug 2019, 11:09 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 225
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Encarwi
Eerste Nederlandse carburateur fabriek Wiegel. Opgericht in het begin van de jaren vijftig. In eerste instantie gevestigd in Den Haag, daarna verhuisd naar Deurne en tenslotte overgenomen door Fichtel & Sachs (die ook al Bing hadden overgenomen). Activiteiten zijn in Nederland gestopt in 1974.
Het Auto Electrisch bedrijf N.V. Piet Wiegel (opgericht in 1926) overgenomen door Stokvis, in 1990. Encarwi (opgericht begin jaren vijftig) overgenomen in 1974 door Bing. Zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze hadden de zelfde directeur, Piet Wiegel. Het bedrijf van N.V. Piet Wiegel was gevestigd in de Merwedestraat in Den Haag en Encarwi zat vlakbij in een pand op de hoek van de Zaanstraat en de Maasstraat.

Vader, Anton Jansen, was in z'n tienertijd werkzaam bij N.V. Piet Wiegel en mocht (in de begintijd van de brommer) een bromfiets in de weekenden mee naar huis nemen om carburateurs te testen. Toen mijn vader z'n autorijbewijs had gehaald werd hij vrachtwagenchauffeur in dienst van N.V. Piet Wiegel. Als klein kind mocht zijn zoon dan mee met z'n rood/zwarte Borgward vrachtwagen van N.V. Piet Wiegel om bijvoorbeeld carburateurs weg te brengen naar de Berini fabriek (Pluvier) in het havengebied van Rotterdam.

Berini was een grote klant. Ook kan ik mijn herinneren dat we soms naar de Batavus fabriek gingen. Zelf heb ik later, in 1966 en 1967, een vakantiebaantje bij Encarwi gehad, zoon Laurens Pieter Jansen was toen 14 jaar oud. En ziet de machines waarmee de carburateurs in elkaar gezet werden nog voor zich. Omdat Piet Wiegel en z'n vrouw zelf geen kinderen hadden besloten m'n ouders bij mijn geboorte mij de voornamen Laurens Pieter te geven. Ik werd daarmee vernoemd naar Pieter Wiegel. Als dank mocht hij als kind regelmatig bij het prachtige huis in Nootdorp spelen. Ik heb dus dankbare herinneringen aan Encarwi. Het pand staat er trouwens nog!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: wie kan het mij vertellen
BerichtGeplaatst: 08 aug 2019, 11:26 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 225
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Mengsmering
Wordt gezien als een van de voordelen van een 2-takt motorblok. Het is een simpel systeem waarbij olie door de benzine wordt gemengd. Hiervoor zijn dus geen aparte olietank of oliepomp nodig, wat de aanschaf en onderhoudskosten laag houdt en de vatbaarheid voor storingen beperkt. Het is echter een vorm van verliessmering, waarbij de toegevoegde smeerolie voor een deel in de verbrandingsruimte verbrandt en als roet en teer via de uitlaat de motor verlaat.

Wat is nu de functie van de 2-takt olie in onze motorblokken?
• Smerende taak: de hoofdtaak van olie door de benzine gemengd. Bij een zwaardere belasting, zowel hoge toerentallen, als gebruik op onverharde wegen, moet rijker worden gesmeerd, als bij gebruik voor woon-werk verkeer.
• Reinigende taak: een goede 2-takt olie zorgt nl. voor weinig verbrandingsresten, en houdt daardoor de motor dus langer vrij van koolaanslag.
• Koelende taak: doordat er constant een filmpje olie tussen de zuiger en cilinderwand zit, ontstaat er minder wrijvingsweerstand (verschillend bij hard-chroom of gietijzer/smeedijzer) en daardoor ontstaat er dus minder warmte.
• Afdichtende taak: Er is altijd een zekere speling tussen zuiger en cilinder, en die wordt opgevuld door de oliefilm tussen de zuiger en cilinderwand, met als gevolg een betere compressie.

2-takt olie toen en nu
Een beetje historie: vroeger in het begin van de brommertijd, waren er nog niet zo'n goede oliesoorten als tegenwoordig. Laat staan een speciale 2-takt olie, er werden in die tijd nogal dikke soorten motorolie gebruikt, want een dikke olie blijft nu eenmaal wat langer aan de cilinderwand kleven dan een dunne olie, zou de stelling geweest kunnen zijn. Daar kwam nog bij dat ook de mengverhouding heel anders was als tegenwoordig, mengverhoudingen van 1: 12 tot 1: 20 waren heel normaal.
Je zult dan ook wel begrijpen, dat de combinatie van een matige olie, met dan nog eens lekker vet smeren ideaal was om een vuile motor te krijgen. Het was dus zaak om zéér regelmatig je uitlaatpoort en uitlaatdemper te ontkolen, maar dat merkte je gauw genoeg, want je brommer trok dan geleidelijk aan voor geen meter meer. Daar kwam tot overmaat van ramp ook nog eens bij, dat er lood aan de benzine was toegevoegd. Dat was voor 4-takt motorblokken prima (anti-pingelen) maar totaal overbodig voor 2-takt motorblokken. Het was dus altijd zaak om een bougiesleutel + borsteltje bij je te hebben, om weer eens het beruchte "pareltje" te verwijderen. Dit pareltje veroorzaakte nl. een kortsluiting tussen de bougie-puntjes, waardoor er natuurlijk geen vonk meer overbleef.
Gelukkig echter werden er steeds betere 2-takt olie soorten op de markt gebracht, waardoor de mengverhouding naar 1: 50 gebracht kon worden. Ook begonnen de oliemaatschappijen geleidelijk aan speciale mengsmering te leveren aan de pomp, waarin geen lood meer aanwezig was.
De standaard gebruikte mengverhouding is al jaren 1: 50 en dat betekent dus dat er 1 liter olie op 50 liter benzine gaat. Maar zoveel benzine meng je nooit in een keer, dus als we dit alles nu eens door 10 delen dan krijg je de makkelijker te hanteren waarde van 100cc op 5 liter. En dat betekent dus ook dat je voor het mengen van 10 liter dus 200cc olie nodig hebt. Per liter benzine is 20cc olie nodig.

Benzine 1: 50 1: 40 1: 25
1 liter 20cc 25cc 40cc
5 liter 100cc 125cc 200cc
10 liter 200cc 250cc 400cc



Het is raadzaam, om rijker te smeren bij competitie gebruik van uw motorblok, als dat U zou doen bij woon-werk verkeer. Redenen zijn: een grotere warmte ontwikkeling van de zuiger bij hogere toerentallen. En een grotere kans van metaal op metaal contact, als er meer kracht wordt uitgeoefend op krukaslagers en zuigerwand. Bij cilinders met een hard chroom (Ni-Ca-Sil) cilinderwand, kan iets schraler gesmeerd worden als bij een gietijzeren of smeedijzeren cilinderwand, omdat de wrijving bij chroom minder is. Ook is er een verschil bij toepassing van 1 zuigerveer, ten opzichte van 2 zuigerveren of 3 zuigerveren. U kan begrijpen dat de wrijving van elke zuigerveer, meer warmte ontwikkeld.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76599

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling