Vorige maand ben ik met mijn partner op vakantie geweest in de hoge Pyreneeën. We hadden de brommers meegenomen op de aanhanger. Mijn vriendin een Puch MS50A (2v. automaat) en zelf had ik mijn HMW ZT 1953 met 2v. meegenomen. We hadden over het algemeen goed weer en hebben veel gereden in de bergen. Prachtige tochten, de natuur en de vergezichten zijn er fenomenaal. We reden soms tot aan de sneeuw op ongeveer 1450m. De brommers hebben zich goed gehouden. Ik zat met mijn remvermogen wel aan de limiet. Mijn terugtrapnaafje werd te snel te heet en werkte dan niet meer. Des te meer moest ik beroep doen op de voorrem. Ik heb er een voorrem in van een 98cc Derny. Zo'n tweetakt remt bijna niet af op de motor. In één gaat hij snel over zijn toeren en moet je hard remmen, bovendien schiet je dan helemaal niet op. In twee gaat het lekker snel naar beneden maar moet je ook heel veel van je remmen vergen. De remmen van de Puch Automaat, die altijd in z'n twee naar beneden gaat, gaven geen krimp. Ze werden wel warm maar niet heet zoals bij de HMW. Overal gingen we vlot naar boven, vaak nog in de 2e versnelling! Ik zal een paar foto's posten van dit mooie avontuur. Een technisch probleem waar ik problemen mee had zal ik eens aankaarten in de rubriek over motortechniek. Ik kan het iedereen aanbevelen de brommer mee te nemen op vakantie, 'big fun'! Met groet, Ötzi
_________________ 'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
|