Het is nu 15 nov 2018, 14:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74152 Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 22:43 
Bromfiets kenner

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Soms wil het kleine kanaaltje van de stationaire sproeier wel eens gedeeltelijk verstopt raken.
Meestal helpt het dan niet om met perslucht door te blazen.
Een kennis van me (ook op dit forum) legt de carb dan enkele dagen in cellulose thinner.
Je zou schrikken wat er dan nog allemaal uitkomt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 19:58 
Bromfiets kenner

Vandaag druk in de weer geweest met de Motom. De montage instructie van powerdynamo opgezocht. Hier begon het verwarrende verhaal direct al. Er staan twee verschillende instructies in . Een verhaal heeft het over afstellen op ontstekingstijdspunt en het andere verhaal heeft het over afstellen op bovenste dode punt. Hij stond afgesteld op ontstekingstijdspunt dus heb ik dit veranderd naar bdp . Direct alles in de war. Na verschillende sproeier wisselingen heb ik de site van powerdynamo bestudeerd. Daar kwam ik tot de conclusie , als de afstelling op bdp is zit er bij de installatie een "steuerteil" en die zit er bij mij niet bij. Dus alles weer terug naar ontstekingstijdspunt gezet. Liep de Motom direct weer beter.
Toen met het verhaal van Chrisflandria bezig geweest. Na veel sproeier wisselingen kom ik nu op hoofdsproeier 68 en stationair 40. De stationair moet nog anders . ik heb de stationair met een colortune afgesteld. Dit wil meestal goed maar hier heb ik een probleem. Het beeld is mooi blauw maar soms krijgt hij in een keer meer brandstof en gaat hij uit. De nieuwe vlotter is ook binnen en die gemonteerd , maar die maakt hiervoor geen verschil. Het gaatje van de stationair ook nog goed schoon gemaakt , maar dit verandert ook niks. Ook vond ik nog een stijgbuis 260A , deze gemonteerd maar daar werd hij niet beter van . Ik denk dat hij versleten is . Het verschil tussen een 260A en 260B stijgbuis zijn de gaatjes die aan de zijkant in het buisje zijn geboord. Dus conclusie is dat ik nog een probleem heb met stationair en nog wat vermogen / toerental mis. Ik denk dat ik het vermogen misschien wel kan oplossen met compressie verhoging.
Ik heb er ook een elektronische toerenteller opgezet . Die moet je met een draad om de bougie kabel wikkelen , ik twijfel aan de werking van zo'n ding . Ik kom nu op max 4500rpm dan gaat hij "flutteren" een gewone Moto 60s heeft al 7500 rpm. Dit ga ik nog controleren met een mechanische toerenteller.
Morgen eerst maar een rondje bij de Bromfiets TT maken. Daar heb ik zin in.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 20:51 
Bromfiets kenner

Tijdens een volledige revisie van een Flandria blok heb ik het volgende voor gehad.
Dellorto met allemaal nieuwe onderdelen er in, en toch bijna niet af te stellen.
Motor reageerde niet goed op het gas, slecht draaien en stilvallen.
Na van alles te hebben uitgeprobeerd, uiteindelijk een andere carb op gezet.
Motor liep daarna als een zonnetje.
Hiermee bedoel ik dat een carb ook inwendig versleten kan zijn, met het oog niet zichtbaar natuurlijk.
Ze hebben meestal ook al wat te verduren gekregen.
Zou toch eens met een andere carb proberen, hoeft geen MA te zijn, moet ook lukken met een UA.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 21:06 
Bromfiets kenner

De Ma is zo goed als nieuw . Het enige probleem dat ik kan bedenken is dat ik hem in het begin bij iemand heb laten reinigen , en daarna was alle lak verdwenen en was de carburateur zwart. Daarom heb ik nu zelf een ultrasoon gekocht. Hierin heb ik hem ook gereinigd. Maar het probleem is dat de kleine kanaaltjes niet altijd leeg raken. De dellorto is van af fabriek gecoat dit zit soms tot in de gaten misschien is dit wel los geraakt in zo'n kanaal.
ik heb ook nog wel een goede UA 16 B carburateur , ga ik die een keer monteren. Moet ik alleen even door de kasten heen voor een goede vlotterkamer die is nu voor een vlakke opstelling.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 21:25 
Bromfiets kenner

Zou ik ook proberen. Een 16 B is een 4-takt carb.
Veel s6.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 20:41 
Bromfiets kenner

Vandaag bij de Bromfiets TT geweest. wat een prachtig leuke chaos. Met zijn allen een rondje, volgens mij wel een paar honderd , over het circuit heen rijden . Geen tijd bijna om even om je heen te kijken . De meesten dachten dat het een echte wedstrijd was. Dus goed opletten op de ineens remmende voorgangers. Wat een leuke chaos.
De motom had wel bekijks maar de meeste mensen hebben toch oog voor kreidler en zundapp. Hij reed wel als de brandweer. Ga toch voor een grotere sproeier , hij moet nu echt warm zijn voor hij goed rijd. Dus ga weer voor de sproeier 70. Dan rijd hij nog beter. Kon hem nu ook gemakkelijk in zijn 5 zetten. Super vlak dat asfalt van Assen.
Heb ik nog even een vraag over de carburateurs.
Wie weet : Waarom zit bij een MA 16 B de regelschroef na de gasschuif en bij een UA 16 BS voor de gasschuif?????

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 21:36 
Bromfiets Koning

Chris die Motom van JW is een viertakt! Als je de choke volledig op zet en er is geen verandering, dan is de sproeiermaat toch NIET juist?
Volgens mij is dat een teken dat de sproeier te klein is.
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 22:04 
Bromfiets kenner

Toch wel Ötzi.
Bij volgas is het enige wat nog van tel is, de sproeier. Naald oefent geen invloed meer uit op de aangezogen hoeveelheid.
Als nu de sproeier te klein is en je zet de choke op heeft dit als effect een rijker mengsel. Motor wil harder beginnen lopen.
Is nu de sproeier te groot en je doet hetzelfde (choke opzetten) dan krijg je als effect een veel te rijk mengsel. Motor gaat inhouden of 4-takten.

@jw: ja, moet een unieke ervaring zijn zo eens op Assen rond te tuffen.
Dan toch liever met een Motom. Kreidlers en Zundapp zijn er al genoeg.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de plaatsing van de kanalen inwendig anders loopt bij verschillende uitvoeringen van carbs.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 10:50 
Bromfiets Koning

Ja dat is natuurlijk zo, bij vol gas is alleen de sproeier bepalend. Zoals jij het nu stelt ben ik helemaal mee, klopt!
Bij een viertakt kan je heel goed aan de uitlaatgassen zien als hij veel te rijk staat, er komt dan zwarte rook uit.
Wat de Kreidlers en de Zündapps betreft: Ik was in het w.e. op een treffen op de Veluwe in NL. Er waren denk ik 80% Kreidlers en Zündapps.
Meer variatie is echt veel leuker!
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 12:38 
Bromfiets sleutelaar

@jw5272 : wij zijn gisteren ook bij bromfiets TT geweest te Assen.
Inderdaad zeer leuk en uniek evenement met ongeveer 600 bromfietsen.
Indrukwekkend om met je brommertje op het circuit te mogen rijden.
Mijn kameraad met een Gimson, en ik met een Flandria waren volgens mij de enigen aanwezigen uit Belgie te zien aan de nummerplaat.
Op Youtube zijn al paar filmpjes te zien.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74152 Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]