Het is nu 21 jul 2019, 23:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76259 Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Italiaanse brommers.
BerichtGeplaatst: 25 apr 2019, 11:00 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Boeiend allemaal! Ik wist niet dat er ooit een Bultaco brommer heeft bestaan! Ik werkte in de jaren '60 bij de Bultaco-importeur in 's Hertogenbosch. We hebben daar nooit iets vernomen omtrent een Bultaco brommer. Eigenlijk vreemd want daar viel toch geld mee te verdienen!
Ja, dat die Spaanse fabrieken geen eigen blokken maakten begrijp ik ten dele wel uit het kostenoogpunt. Maar anderzijds heb je toch ook de eigen fierheid van fabrieken als Bultaco, Montesa en Ossa. Ze konden dat best een goed 50cc blok ontwikkelen!
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 apr 2019, 12:04 
Bromfiets kenner

Je bedoelt de gebroeders van der Heyden, die in de Vughterstraat begonnen is en naar de Oude Vlijmense weg (voormalige Volkswagen garage) verhuisd is. Daar heb ik veel onderdelen gekocht voor mijn Norton en Triumph.

Bijlagen:
1970 Bultaco 49 motorblok.jpg
1970 Bultaco 49 motorblok.jpg [ 53.36 KiB | 196 keer bekeken ]
1970 Bultaco 49 motorblok (Ducati).jpg
1970 Bultaco 49 motorblok (Ducati).jpg [ 78.27 KiB | 196 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 apr 2019, 12:52 
Bromfiets kenner

In Spanje was de 50cc klasse en 75cc klasse zeer populair in de zestiger jaren. Derbi (met een gemodificeerd Sachs motorblok) was daarbij de aanvoerder en Ossa heeft ook altijd een modelletje in die klassen gehad (lange tijd met een eigen motorblok). en Montesa kwam in 1966, op de markt met de Impalito, met 49cc ILO motorblok. In 1968 presenteerde Ossa de Ossita 49 met Ducati-Mototrans motorblok. Er was ook een 74cc uitvoering. Er waren ook cross en trial uitvoeringen in die klasse, bij alle genoemde merken. In 1970, wilde Bultaco ook die markt betreden om een graantje mee te pikken. Het model 49 werd gepresenteerd en een jaar later de 49 GT, beiden met een Ducati-Mototrans motorblok. Ook waren een cross en trial uitvoering bij Bultaco beschikbaar. MV Avello ging samenwerken met Puch, in 1970 en bracht de Avello Minicross op de markt, met een 48cc en 74cc motorblok. Spanje werd overspoeld met deze lichte motorfietsen en veel werden er geexporteerd, over de hele wereld, tot half tachtiger jaren, het moment dat de 3 grote Japanse merken, de Spaanse fabrieken overnamen. Montesa werd Honda, Bultaco werd Yamaha en Avello werd Suzuki.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 apr 2019, 20:39 
Bromfiets kenner

In Spanje was de 50cc klasse en 75cc klasse zeer populair in de zestiger jaren. Derbi (met een gemodificeerd Sachs motorblok) was daarbij de aanvoerder en Ossa heeft ook altijd een modelletje in die klassen gehad (lange tijd met een eigen motorblok). en Montesa kwam in 1966, op de markt met de Impalito, met 49cc ILO motorblok. In 1968 presenteerde Ossa de Ossita 49 met Ducati-Mototrans motorblok. Er was ook een 74cc uitvoering. Er waren ook cross en trial uitvoeringen in die klasse, bij alle genoemde merken. In 1970, wilde Bultaco ook die markt betreden om een graantje mee te pikken. Het model 49 werd gepresenteerd en een jaar later de 49 GT, beiden met een Ducati-Mototrans motorblok. Ook waren een cross en trial uitvoering bij Bultaco beschikbaar. MV Avello ging samenwerken met Puch, in 1970 en bracht de Avello Minicross op de markt, met een 48cc en 74cc motorblok. Spanje werd overspoeld met deze lichte motorfietsen en veel werden er geexporteerd, over de hele wereld, tot half tachtiger jaren, het moment dat de 3 grote Japanse merken, de Spaanse fabrieken overnamen. Montesa werd Honda, Bultaco werd Yamaha en Avello werd Suzuki.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 apr 2019, 20:40 
Bromfiets kenner

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2019, 14:36 
Bromfiets kenner

Leon,

Het wordt steeds interessanter. Aan de foto's van het "Bultaco"-blok te zien is dit nog het voormalige handgeschakelde Ducati-blok (3 V), maar dan wel voorzien van een voetschakeling zoals het latere -heel andere- Ducati 50cc blokje dat had (b.v. onder de 50SL1 en SL2). Heeft dat Bultaco-blok dan misschien ook al vier versnellingen gekregen? Alle info welkom!

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 apr 2019, 16:05 
Bromfiets kenner

Inderdaad is dit een ombouw van handschakeling naar voetschakeling. Maar nog wel met 3-versnellingen.

Bijlagen:
1962 Ducati 48 poster.jpg
1962 Ducati 48 poster.jpg [ 42.66 KiB | 155 keer bekeken ]
1970 Bultaco 49 GT schakelmechanisme.jpg
1970 Bultaco 49 GT schakelmechanisme.jpg [ 32.52 KiB | 165 keer bekeken ]
1970 Bultaco 49 GT schakelmechanisme.gif
1970 Bultaco 49 GT schakelmechanisme.gif [ 225.56 KiB | 165 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76259 Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]