Het is nu 26 jun 2017, 11:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 69794
Auteur Bericht
 Berichttitel: lichtspoel
BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 21:58 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Deze week was ik bezig met een Moto Guzzi van een kennis. Ik wilde de lichtspoel gebruiken om hem om te bouwen met een uitwendige bobine. Nu bleken er twee draadjes aan de lichtspoel te zitten. Ik heb dat nog niet eerder gezien. Wie kan mij zeggen waar dat 2e draadje voor kan zijn. Hij vonkt trouwens niet, op geen van beide draadjes.
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lichtspoel
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 21:34 
Bromfiets Koning

De lichtspoel van hierboven zal dus naar alle waarschijnlijkheid kapot zijn. Of er zitten twee windingen in de lichtspoel, b.v. voor het remlicht, of is het de bedoeling één van de twee draadjes van de lichtspoel op massa aan te sluiten? Hoe kan ik dat meten?
Hoe kom ik aan een schema van een Moto Guzzi Cardellino 1956?
Met groet, Ötzi

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2017, 11:41 
Bromfiets sleutelaar

Ötzi, De lichtspoel hoeft helemaal niet stuk te zijn. Ik heb een zeer vaag schema gevonden via google afbeeldingen. Dit is het beste wat ik kon vinden. Misschien is er nog wat van te maken.

Volg vanaf onderdeel 5 de rode draad. Hier zit op aangesloten: claxon 7, groot/dimlicht 2, achterlicht 9.

Volg vanaf onderdeel 5 de groene draad. Hier zit het stadslicht 1 op aangesloten.

Volg vanaf onderdeel 5 de zwarte draad. Deze gaat via schakelaar 8 naar het remlicht 9. En met dit deel van het schema komen de vragen want waar dient de aarding op schakelaar 8 voor?

Waarschijnlijk stop je dit motorblok dmv een decompressieklep want ik zag geen kortsluitschakelaar van de ontsteking. Overigens het is wel een bijzonder mooie brommer die je nu onder handen hebt. Deze heeft volgens mij meer dan 1 borrelglas inhoud..

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 mei 2017, 19:31 
Bromfiets Koning

Hartelijk dank Rijschoq! Dat had ik niet meer verwacht!
De tweede draad van de lichtspoel is de massa dus, waarmee de stoplichtschakelaar via massa werkt. Eigenaardig hoor.
Ik zal nog eens een poging wagen om hem aan het vonken te krijgen.
Ja dit 'brommertje' is 83cc'!
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2017, 23:29 
Bromfiets sleutelaar

Het deel van het schema met de zwarte draad zet ik hele grote vraagtekens bij. Maar het is wel zo dat er minimaal twee lichtspoelen zouden moeten zijn. Het hoeft niet zo te zijn maar het is mogelijk dat de kleinste lichtspoel pas spanning gaat afgeven als er stroom door de grootste lichtspoel heen gaat.

Misschien dat via reversed engenering nog wat te herleiden is. Hoeveel draden komen er van de ontstekingsplaat af en welk kleuren hebben ze. Komt dit overeen met het schema? Kan je een foto van de ontstekingsplaat maken.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 21:45 
Bromfiets Koning

Er zit maar één lichtspoel op, wel met twee draden dus. Dat zijn de enige twee draden, behalve de bougiekabel, die van de ontsteking komen.
De kleuren zijn haast niet meer te achterhalen, zo vuil/oud/verkleurd is de bedrading. Maar dat zouden de groene en de zwarte kunnen zijn.
Dan is er wel nog de rode draad waar komt die vandaan?
Momenteel kan ik geen foto maken van de ontsteking, de motor staat weer bij de eigenaar omdat hij voorlopig nog niet aan het vonken te krijgen was. Maar zodra ik tijd heb ga ik er weer mee verder.
Bedankt voor het meedenken!
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 21:54 
Bromfiets sleutelaar

Als op die ene lichtspoel twee draden zit aangesloten dan is het nog steeds mogelijk dat dit in TWEE lichtspoelen is opgedeeld. De aarde is in dit geval de derde aansluiting. Dus je verbruikers moet je dan tussen 1 aansluiting en de aarde aansluiten. Als je niet te ver van Zaandam af woont dan kan ik dit wel voor je nameten.

Misschien maakt deze edit het wat duidelijker... Als je een spoel wikkelt dan heeft deze 2 aansluitingen. Als je dan 1 aansluiting naar buiten uitvoert en de andere aansluiting leg je aan het metalen gestel dan zie je optisch maar 1 draad. De schroefverbinding waarmee je de lichtspoel op de ontstekingsplaat bevestigd zorgt ervoor dat de andere spoelaansluiting aan "aarde" komt. Tussen deze draad en de aarde kan je de stroomverbruikers tussen aansluiten.

Als je twee lichtspoelen hebt dan wordt 1 zijde van elke spoel op het metalen gestel aangesloten en word de andere zijde van elke spoel apart naar buiten uitgevoerd. Dan zie je optisch twee draden maar er zijn wel degelijk drie elektrische verbindingen. Want de aansluiting op het metalen gestel telt ook mee.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 69794

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]