Het is nu 17 okt 2018, 03:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73866 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 00:55 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 28 dec 2009, 23:30
Berichten: 15
Aangezien er altijd geklooi is met contactpunten, ontstekingsspoelen en condensatoren, heb ik een korte handleiding geschreven hoe je een standaard elektronische Kokusan-ontsteking aanpast voor een Sachs blok met de ontsteking aan de rechterkant.
De elektronische ontsteking is op de ene brommer zo goed bevallen dat ik het voor de andere ook meteen heb gedaan.


Hier is een PDF-versie van het onderstaande FAQ.
dl=0https://www.dropbox.com/s/dldf4mv6zru1kce/Kokusan%20aanpassen%20voor%20Sachs%20nieuw.pdf?dl=0 (Update; 17-2-'16)
Nu ook via de server van dit forum download/file.php?id=14682

Handig om te printen.

Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor Sachs 501/4BKF/AKF (ook 501/3)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NCAJSMNF-D.jpg

Je kan deze methode waarschijnlijk voor meer Sachs blokken gebruiken dan er zijn genoemd in de titel.

Voordelen:
- Geen puntjes meer stellen
- Geen kapotte condensator/bobine
- Je brommer is betrouwbaarder
- Trekt sneller in de toeren, trekt dus ook sneller op.
- Motortje loopt beter
- 85watt ter beschikking

Je hebt nodig:
- Kreidler/Zundapp kokusan-ontsteking 12v / 6v
- Slijptol/werkbankslijper
- Dunne ronde metaalvijl
- Boormachine
- Typex / stift
- Aansteker
- Stanley-mes
- Gereedschap: doppensetje, schroevendraaiers etc.

Nodig/Handig voor het afstellen:
- Stroboscoop (zoek op http://www.ebay.co.uk , zijn voor 25 euro verkrijgbaar)
- 12V accu van een motor/auto)
- Accuboormachine met adaptertje voor een 14mm dop
- Goede schuifmaat
- Kokusan-vliegwieltrekker

Je trekt eerst je oude punten ontsteking eruit en die gooi je zo snel mogelijk bij het grofvuil. Alleen de vliegwielmoer en het doorvoer-rubbertje bewaar je.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7TWGLWDJ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-REPLTKX7-D.jpg

Je begint met het rondom afslijpen van de vliegwielmoer tot deze in het Kokusan vliegwiel past. Het is meestal hard staal, dus vijlen is geen optie. De vliegwielmoer leggen we even aan de kant.

Nu pak je de ontsteking en die zet je los in het blok met de opnemer/pickup-coil op 15:30. Dus nog niks vastzetten. Dit is startpositie als je aan het afstellen begint. Bij het afstellen wil je de mogelijkheid om de grondplaat rechts en linksom te draaien. Je ziet al dat je de grondplaat niet kunt vast zetten met 3 boutjes. Haal de ontsteking uit het blok en markeer de stukken waar sleuven moeten komen voor de boutjes. (2 bestaande sleuven verleng je, 1 sleuf moet je zelf maken)

Je ziet meteen dat de 3 boutjes niet zullen passen in de sleuven, omdat er telkens stukje plastic van de spoelen in de weg zit. Markeer zoveel mogelijk van dit plastic met typex.
1
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KPNREKOA-D.jpg
2
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VY64WWX3-D.jpg
3
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOQ8FOLP-D.jpg

De 3 kruiskop-schroeven, die de spoelen aan de grondplaat bevestigen, draai je los.

Eerst gaan er de spoelen aanpassen. Snij de 3 gemarkeerde stukken plastic weg met het Stanley mes. Verhitten van het mesje helpt, maar is niet perse nodig. Pas goed op dat je de spoelen niet raakt.
1
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CUIUJX88-D.jpg
2
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AQ4PXISC-D.jpg
3
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRXZMHXO-D.jpg

Je kan controleren of je genoeg hebt weggesneden door de boutjes in de grondplaat te hangen, en de spoelen erop te leggen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LI6IXQVH-D.jpg
De spoelen zijn nu klaar.


http://www.mijnalbum.nl/Foto-IITMLGBY-D.jpg
Nu pak je de losse grondplaat. Eerst haal je zoveel mogelijk materiaal weg met de boormachine. Het is wel zo makkelijk om hem even in de bankschroef vast te zetten. Pak wel een boortje dat even dik is als een sleufje breed is. Daarna even de sleuven bijwerken met een dunne ronde vijl. Je mag best meer wegvijlen dan nodig, anders heb je kans dat hij tijdens het afstellen weer bijgevijld moet worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQ8CTFKD-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UBNMHAP6-D.jpg

En dan in het blokje passen met de boutjes erin. Kijk of de grondplaat vrij rond draait. Zo ja, draai de boutjes er zo ver mogelijk in, terwijl de grondplaat nog makkelijk kan draaien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XGSHSRKG-D.jpg

Nu kan je de spoelen er weer opzetten. Leid de bekabeling zo naar boven dat ze niet door het vliegwiel gepakt kunnen worden. Het originele doorvoerrubber moet je even uitboren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CF4VKET8-D.jpg

De ontsteking moet je nu zo’n ±20 graden vrij rond kunnen draaien, zonder dat de uiteinden van de spoelen de boutjes raken.
Nu draai je de ontsteking zover mogelijk naar links (tegen de klok in). Het bovenste boutje is nog bereikbaar, deze zet je als enige vast. Nu zet je het vliegwiel erop, niet de spie vergeten! De bijgeleverde spie’s van Kreidler/Zundapp passen ook). Zet de moer goed vast.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y7SPWOGK-D.jpg

In principe is de ontsteking nu ‘omgebouwd’. Er is genoeg te vinden over het afstellen van deze ontstekingen, maar ik zet het er voor de compleetheid toch even in. Sluit van te voren de CDI en de spanningsregelaar aan. De handleiding daarvoor zit in het doosje van de ontsteking. Ik heb op mijn andere Hercules de CDI achter de kappen zitten en de spanningsregelaar op het blok. De spanningsregelaar heeft een beetje rijwindkoeling nodig (vooral bij een 6 volt).

Afstellen Kokusan:
Haal je cilinderkop eraf en pak een schuifmaat. Zet de zuiger op het BDP (bovenste dode punt). Meet hoeveel millimeter ruimte er is tussen de zuiger en het bovenste vlak van de cilinder. Tel dit op bij de voorontsteking die je wilt hebben. Voor Sachs 501 ligt die tussen de 1,5mm en 2,0mm.

Dus stel; je hebt 0,45mm gemeten en je wilt 1,6mm voorontsteking. Dan zet je de schuifmaat vast op 2,05mm. Laat de schuifmaat zelf rusten op het bovenste vlak en laat de dieptemeter de zuiger naar beneden duwen. Zorg wel dat zuiger vóór het BDP staat en niet ná! Zet op dat punt een markering met typex op het vliegwiel en op het carter. Deze markering noem ik de vooronstekingsmarkering. Hoe preciezer, hoe beter. Maak links en rechts van de vooronstekingsmarkering op het vliegwiel, nog 2 markeringen. Zorg dat ze van elkaar verschillen en ze ongeveer 1 cm uit elkaar staan. Dit maakt het makkelijker om te zien hoever je van het vooronstekingspunt afzit.

Stel; je hebt een los gereviseerd blok, maar geen frame en ook geen kickstarter. Een makkelijke manier om af te stellen is door een accuboormachine op de moer van het vliegwiel te zetten. (geen kabelboormachine!) Als je de moer vast genoeg hebt gezet, gaat dit zonder probleem.
De plus en min van de stroboscoop sluit je aan op de 12v accu. De signaal-opnemer van de stroboscoop hang je aan de bougiekabel. Richt de stroboscoop op de markeringen en houd de trekker ingedrukt, terwijl je ondertussen de krukas ronddraait. http://www.youtube.com/watch?v=NO4YlhJQ9kM

Als de vooronstekingsmarkering op het vliegwiel vóór de vooronstekingsmarkering op het carter verschijnt, dan moet je de grondplaat rechtsom (met de klok mee) draaien. Als de vooronstekingsmarkering op het vliegwiel ná de vooronstekingsmarkering op het carter verschijnt, dan moet je de grondplaat linksom (tegen de klok in) draaien. Je moet dus steeds het vliegwiel los halen, het bovenste boutje losdraaien en dan de grondplaat verdraaien. Zodra de vooronstekingsmarkeringen aan elkaar gelijk staan, weet je dat hij precies vonkt op het door jou ingestelde voorontstekingspunt. Als dat is gelukt, moet je nog 1 keer het vliegwiel en de spoelen loshalen. Dan kan je de 3 boutjes van de grondplaat vast zetten, en alles weer in elkaar zetten. Carburateurtip: Een grotere sproeier erin, de standaard sproeier was niet meer voldoende bij mij.

Gr,

Ard


Laatst bijgewerkt door Hercules MK3 M op 17 feb 2016, 12:13, in totaal 15 keer bewerkt.

Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 08:04 
Bromfiets sleutelaar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 aug 2012, 16:43
Berichten: 38
Woonplaats: Westland
ik moet het nog gaan lezen, maar je aktie is sowieso erg leuk
bedankt voor de genomen moeite.
Misschien dat ik er gebruik van ga maken ( DKW RT159 met sachs blok ).
Ik heb echter ook nog een motoplat liggen van een Herc. XE9, en het was de bedoeling die in te bouwen.
Kijken wat het handigst is.
Groet ...
Leen


Laatst bijgewerkt door Ledo op 07 nov 2012, 19:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 08:21 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 05 okt 2008, 10:31
Berichten: 631
Hele mooie 'how-to', Ard. Ik krijg slechts zelden dergelijke modellen over de vloer maar sla zo'n documentjes graag op, je weet maar nooit. ;)

@Leen: bespaar je de moeite om die motoplat in te bouwen. Bij motoplat heeft men nog nooit iets gebouwd wat deugt. Op alle brommers en moto's die ik al heb gehad met motoplat ontsteking, is er geen enkele zonder problemen geweest: op mijn Maico's, Flandria automaatjes van bepaalde bouwjaren (gelukkig zijn die later terug op Bosch gegaan), Moto Guzzi, Derbi Variant, noem maar op...


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 09:46 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 apr 2009, 18:31
Berichten: 258
Woonplaats: Opende
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Mooi uitgelegd Ard,

Super om zoiets met ons te delen. thumbup
Een 50S heeft toch een dikkere tap? bestel je daar een 80 cc uitvoering voor?

_________________
Wietse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 10:29 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 28 dec 2009, 23:30
Berichten: 15
Ledo schreef:
p.s. is zie nu ineens dat het bericht al oud is, maar dat mag de pret niet drukken.
Vreemd wel dat ik het nu pas zag eigenlijk. ( zal wel onhandigheid van mezelf zijn )


Valt toch wel mee? Gisteravond geplaatst.. Hopelijk heb je er wat aan :D

kreidler844 schreef:
Mooi uitgelegd Ard,

Super om zoiets met ons te delen. thumbup
Een 50S heeft toch een dikkere tap? bestel je daar een 80 cc uitvoering voor?


Dat soort feedback is handig, ik dacht namelijk dat 50S een zelfde tap had. thumbup1 Zou 50/5 en 50/6 blokken ook een andere tap hebben dan?
Zou mooi zijn als het op te lossen is door de 80cc versie te bestellen.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 10:37 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 apr 2009, 18:31
Berichten: 258
Woonplaats: Opende
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik heb een 50S met slag 42 volgens mij en die heeft een grotere tap.
Ik weet niet of de 80 cc past, moet een keer uitgevonden worden dus...

_________________
Wietse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 21:47 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1309
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
50s heeft dezelfde maat als kreidler

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 03 nov 2012, 13:26 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 apr 2009, 18:31
Berichten: 258
Woonplaats: Opende
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
rene schreef:
50s heeft dezelfde maat als kreidler


Ik heb het net ff gepast Rene, maar een 50S tap is toch dikker ;) en ik heb hier 3 blokjes liggen.

_________________
Wietse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 04 nov 2012, 15:02 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 28 dec 2009, 23:30
Berichten: 15
Ik heb het er maar gewoon uitgehaald :P Ik hoor teveel verschillende dingen. Ik zal de how-to binnenkort nog wel even in de post zelf zetten, ipv een linkje.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kokusan-ontsteking aanpassen voor Sachs
BerichtGeplaatst: 04 nov 2012, 20:58 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1309
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
kreidler844 schreef:
rene schreef:
50s heeft dezelfde maat als kreidler


Ik heb het net ff gepast Rene, maar een 50S tap is toch dikker ;) en ik heb hier 3 blokjes liggen.


Ik begrijp al waarom ik denk dat het hetzelfde is,ik gebruik natuurlijk alleen racekrukassen en die hebben wel dezelfde tap.
Jullie ook altijd met die standaard rommel crying 001_tt2

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73866 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling