Het is nu 22 aug 2019, 06:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76599
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bouwjaar achterhalen
BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 14:56 
Bromfiets liefhebber

Hoi vraagje

Ik ben vandaag bij de keuring geweest met mijn 102 het framenummer was niet ingeslagen of niet te vinden, behalve op het typeplaatje dus deze moet ingeslagen worden hier werk hij op afgekeurd. Maar nu heb ik er ook geen papieren bij dus nergens een bewijs van welk bouwjaar de brommer is, weet iemand hoe ik hieraan kom? Het framenummer is 6398421 nl b 8131

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bouwjaar achterhalen
BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 18:45 
Bromfiets kenner

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik neem aan dat het een Peugeot 102 betreft? Ik hoop dat iemand aan het frame nr. het bouwjaar af kan leiden. Ik zelf adviseer om een bouwjaar te schatten (in dit geval) en dan noem ik het bouwjaar 1968 of 1969. Normaal stoor ik me aan verkeerde bouwjaren, met een verschil van soms wel 10 jaar, die vaak genoemd worden in advertenties of genoemd door eigenaren, die iets willen mededelen of vragen op deze site.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 19:39 
Bromfiets kenner

Lijkt me een prima inschatting. Ik begrijp alleen niet dat RDW niet wat meer moeite doet om de oude RAI/TNO typekeuringsgegevens te raadplegen. Het door aanvrager Ingrid vermelde goedkeuringsnummer B8131 is al in 1968 toegekend, en in 1969 in de Staatscourant gepubliceerd. Bij ieder nummer hoort een blad met meer gegevens zoals kettingwielen, afmetingen spoel- en uitlaatpoorten, type uitlaat enz.

Hier een overzicht van enkele Peugeot-goedkeuringen. Opvallend: bij de 102 is zowel onder B8103 als onder B8131 het veld "plaats frame- en motornummer" niet ingevuld. Waarschijnlijk omdat dit bij deze brommers alleen op een "los" plaatje werd ingeslagen. Maar ook dat zou RDW moeten weten....
Bijlage:
B8131-s.jpg
B8131-s.jpg [ 147.32 KiB | 164 keer bekeken ]

Groet,

Ducini

NB (toegevoegd): op deze Oudebrommers-site staan ook alle overzichten "Wat de Nederlandse markt aan bromfietsen biedt" uit het oorspronkelijke tijdschrift Bromfiets totdat dit eind 1969 werd opgeheven (opgeschort ;) ). Zowel in 1968 als 1969 waren uitvoeringen van de Peugeot 102 leverbaar.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jul 2019, 07:54 
Bromfiets liefhebber

Ondertussen bij het rdw geweest alle papieren die ik had via 't forum enz uitgeprint als bewijs. Nu kijk deze man en ziet in de koplamp 73 staan, wat de ander niet rechtsgeldig vind, vond hij het prima het bouwjaar is bepaald. En heb hem op kenteken! Iedereen bedankt voor het meedenken

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76599

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]