Het is nu 19 dec 2018, 11:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74389 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 24 dec 2015, 19:36 
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jul 2013, 16:32
Berichten: 348
Ik wil volgende week een start maken met de RAP.
Er zijn nogal wat mensen op dit forum die constant melden dat je een brommer origineel moet houden.
Wat is echter origineel? Het vervangen van de spaken, bouten en moeren laten verzinken en zeer slecht chroomwerk opnieuw laten doen, is het dan nog origineel.
Ik snap dat je er niet met de verfspuit bij moet komen, maar wat doe je met een standaard welke opnieuw gelast moet worden of als je alleen een goed exemplaar kan kopen maar met een verkeerde kleur.
Ik hoor graag de reacties en meningen!
Gr.,

Louis


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 24 dec 2015, 20:51 
Moderator

Geregistreerd: 29 maart 2010, 14:10
Berichten: 1115
Persoonlijk vind ik - wanneer je er voor kiest om een brommer "origineel" te houden - dat je in essentie alles er op moet laten zoals het is. Mijn enige voorwaarde om dingen te vervangen is in drie situaties. Wanneer:

- Iets stuk is en daardoor genoodzaakt bent om het onderdeel te vervangen.
- Iets al eerder een keer vervangen is door een niet-origineel onderdeel.
- Je een originele onderdeel in betere staat op voorraad hebt liggen. (Bijvoorbeeld nieuw uit oude voorraad)

Als laatste puntje vind ik het dat totaal plaatje moet kloppen. Dwz dat de conditie van de onderdelen wel ongeveer gelijk moet zijn zodat het één geheel vormt. Verder gewoon lekker schoonmaken en poetsen.

Nu zijn er zelfs échte puristen die vinden dat je zelfs het decennia oude stof niet van je tweewieler af mag halen.. Maar persoonlijk gaat dat me weer net iets te ver ;) Maar dit is meer in de motor-wereld en zie je eigenlijk nauwelijks bij de bromfiets liefhebbers.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 25 dec 2015, 12:17 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 maart 2014, 10:56
Berichten: 773
Woonplaats: rotterdam
zo is het loet ,mijn idee.vgr tonsr


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 26 dec 2015, 00:37 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007, 23:01
Berichten: 1696
Woonplaats: Belgium
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het lakwerk eens goed behandelen met een polish zoals commandant 4 en het chroomwerk met chroompoets. En voor de rest technisch in orde maken. Bowdenkabels zou ik wel vervangen door nieuwe.
Het is belangrijk dat het vlot remt, schakelt en koppelt. Veiligheid gaat voor.

_________________
Groeten,
Bart.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 26 dec 2015, 09:51 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 22 jun 2014, 20:21
Berichten: 63
hoi gewoon proberen zoveel mogenlijk te behouden van het origineel banden moeten meestal wel vervangen ivm veilig toeren ook kun je evt vervangen onderdelen bij de brommer bewaren kun je altijd weer terug plaatsen groeten sport 3


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 26 dec 2015, 13:51 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 dec 2008, 23:25
Berichten: 1211
Woonplaats: Deurne
Of je nu wel of niet moet restaureren, dat is een persoonlijke keuze. Het is wel zo dat het aantal echt originele bromfietsen en motorfietsen sterk afneemt. Kleurstelling is voor sommigen al een reden om over te spuiten.

In mijn ogen is dat jammer, zeker omdat originaliteit bij een gemiddelde restauratie uit het oog wordt verloren mbt kleur, bies-tekening etc. Soms is dat een fininaciele afweging en soms een van een tekort aan kennis en inzicht.

Zelf ben ik voorstander van het instandhouden van originaliteit. Eventueel vakkundig retoucheren van echt slechte elementen is natuurlijk wel toegestaan, mits uitgevoerd met respect voor natuurgetrouwheid.

Samengevat, vind ik het jammer als een originele brommer, motor of auto wordt aangepakt, terwijl deze met een grondige reiniging ook mooi te krijgen is. Retoucheren mag, maar dan wel met goede materialen en kunde. Een rembrandt retoucheer je ook niet met een vachtroller en lak uit de bouwmarkt.

Maar goed, wat eenieder doet, moet hij of zij zelf weten. Je moet er zelf gelukkig van worden. Restaureren voor een ander is niet meer te betalen in deze tijd. Zeker wanneer je dat goed wil doen met goede materialen.

Tip: neem een brommer die het net niet is, helemaal uit elkaar, reinig en poets alle delen, repareer gebreken en zet vervolgens alles weer in elkaar. Technisch heb je dan in ieder geval al een goede brommer en dan kan je nadien in een tweede beoordeling bedenken of je het lak en chroom alsnog wil restaureren.

Mvg
Marco

_________________
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 01 jan 2016, 13:04 
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jul 2013, 16:32
Berichten: 348
De foto per ongeluk gewist.
Hierbij dus weer zoals het begint!
Zal de vorderingen op de site zetten!

Louis


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 01 jan 2016, 13:49 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2010, 19:19
Berichten: 394
Een brommer in deze staat zou ik alleen maar poetsen en een beurtje geven.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 01 jan 2016, 17:32 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2694
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Als dit de originele lak, zadel enz. is, zeker niet restaureren! Het is een pracht brommer, door te spuiten enz. maak je hem minder origineel en in mijn ogen minder waardevol. Daarmee bedoel ik niet de waarde in geld maar de waarde in gevoel, emotie en historische waarde.
Met groet, Supersport

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Crown
BerichtGeplaatst: 02 jan 2016, 12:01 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 02 mei 2013, 15:42
Berichten: 114
Zelfs de uitlaat is origineel een unicum! mooie brommer alleen technisch in orde maken en poetsen.
Gijs Gans


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74389 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling