Het is nu 24 okt 2017, 10:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70658
Auteur Bericht
 Berichttitel: itom 3V
BerichtGeplaatst: 28 okt 2012, 12:05 
Bromfiets professor

Ik heb net een revisie gedaan van een Itom 3-versnellingsblok uit een Tourisma, bouwjaar vermoedelijk eind jaren 50, begin 60. Nu heb ik gemerkt dat er tussen het compartiment van de versnellingsbak zelf en het gedeelte aan de koppeling geen oliedoorstromingsmogelijkheid is, wat me doet vermoeden dat deze twee compartimenten van verschillende types olie werden voorzien. Er zijn ook twee olieniveauschroefjes aanwezig. Heeft iemand meer info hierover? Op het net is helaas weinig te vinden over dit type blok. Ik heb enkel een exploded view gevonden.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: itom 3V
BerichtGeplaatst: 12 apr 2017, 13:25 
Bromfiets liefhebber

Beste Imola,

Uw bericht dateert van 2012. Er is nooit een antwoord op gegeven, maar omdat ik aanneem dat er nog wel ITOMmers zijn die het item openen wil ik toch nog reageren.
Ik rij ook met zo'n turismo-blokje rond en heb 2 (niet complete) reserveblokjes. De versnellingstandwielen zijn hoog in het carter aangebracht daarom hebben ze een aparte ruimte gekregen die dus afzonderlijk met olie gevuld moet worden. Deze kamer staat via de open lagers (achter de koppeling) in verbinding met de rest van het carter. Zo kan het teveel aan olie weglopen. Olie, die van de carterwand naar beneden loopt, KAN via verstevigingsribben en 1 of 2 gaten in de wand worden afgeleid naar de tandwielruimte. Zo wordt een tekort weer aangevuld. Niet alle carters hebben dit echter. Indien niet aanwezig is het raadzaam om toch 1 gat te boren in de punt van de V tussen de 2 lagers. Dus: 1 soort olie gebruiken.

Marc

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70658

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]