Het is nu 20 nov 2018, 17:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74185 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 15 jul 2018, 23:49 
Bromfiets sleutelaar

Om te beginnen bij het misverstand over de uitlaatpoort: Als de uitlaatpoort naar boven toe groter wordt gemaakt, gaat de zuiger eerder voorbij de bovenrand, dus gaat de uitlaat eerder open, ofwel de timing van de poort wordt vroeger. Dan een tweede nadeel, als de cilinderwand dunner wordt, omdat de boring groter gemaakt wordt, is de warmteafgifte kleiner en word de bedrijfstemperatuur hoger, dan normaal. Door dat de cilinderwand te dun is kan deze vervormen bij verhitting. Door deze vervorming, kunnen de verbrandingsgassen tussen cilinderwand en zuigerveren weglekken. Ook de temperatuur van de zuiger, waardoor de zuigerveren kunnen klemmen in de groef. Ik bedoel met fout sneller gemaakt: dat de boring te groot is gemaakt, waardoor de cilinderwand te dun is en gaat vervormen. Een cilinderwand moet minimaal 5 mm dik zijn om te voorkomen dat deze vervormd en ook voor voldoende hittetransport naar de koelvinnen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 14:10 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja, dat is een duidelijke uitleg! Bedankt. Die (te) dunne cilinderwand daar was hierboven ook al sprake van geweest. Ik denk ook wel dat dat een rol speelt in dit geval.
Overigens is deze Puch-cilinder met Honda-zuiger geen 60cc (boring 42mm) maar slechts 55cc met een boring van 40mm. Dus is de cilinderwand (gelukkig) ook weer niet flinterdun. Een 60cc van een gewone Puch maken gaat daarom eigenlijk niet zonder het carter uit te draaien/frezen.
Met groet, Ötzi

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 14:50 
Bromfiets sleutelaar

Bij een Puch 3-versnellingen motorblok is het meestal een kleine carteropening. Puch had namelijk twee maten carteropening, bij de 3-versnellingen motorblokken, omdat Puch 50cc motorblokken leverde en 60cc motorblokken leverde. Een Puch 2-versnellingen motorblok had altijd de kleine carteropening. Er zijn 3-versnellingen Puch motorblokken met grote carteropening geleverd met een 50cc cilinder in Nederland. Dat zal wel met productiecapaciteit te maken hebben gehad. Dus soms kon een 60cc cilinder op een Nederlands 3-versnellingen 50cc bromfiets motorblok passen. Tomos daar in tegen leverde altijd motorblokken met de grote carteropening. Daar past altijd een 60cc cilinder op. Het is dus zaak om de carteropening goed te controleren, of het een grote opening heeft of een kleine opening heeft. In de jaren zestig waren sommige Puch rijders op de hoogte van het verschil, tussen een Puch motorblok en een Tomos motorblok en monteerde een Tomos motorblok onder een Puch, om daar dan een 60cc cilinder op te schroeven. Ik was in 1969, 16-jaar oud, en juist op tijd geinformeerd over dit verschil, dus kocht ik een Tomos. En na de inrijperiode monteerde ik een 60cc cilinder.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 14:57 
Bromfiets sleutelaar

Inderdaad kun je een 50cc cilinder niet opboren tot 60cc. Dan houd je helemaal geen cilinderwand over. Eigenlijk is 53cc het maximale.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 14:59 
Bromfiets sleutelaar

Een eigen ervaring uit mijn Tomos boek: Ik heb twee jaar met plezier op de Tomos gereden. Totdat ik 18 jaar werd en een tweedehands autootje kocht. De Tomos was ook een begeerlijke brommer. En geliefd bij de meisjes. En erg geliefd bij de jongens, omdat hij zo gemakkelijk sneller gemaakt kon worden. In tegenstelling tot de Puch, kon bij een Tomos, zo een 60cc cilinder gemonteerd worden. (dat had te maken met de carteropening waar de cilindervoet in moest passen en de cilinder tapeinden).

Zo’n 60cc cilinder had 2.8pk (tegen 1.8pk bij een gewone cilinder) bij hetzelfde toerental. Dat pk verschil, gaf ook een groter koppel, waardoor het blok vooral krachtiger werd. Daardoor kon de overbrengingsverhouding kleiner worden. Standaard was die; 54 : 12 tanden. En nu kon die worden: 54 : 13 tanden. Met een 60cc cilinder en een kettingwieltje met een tandje meer (13 tanden) liep hij zomaar 75 km/uur. Een paar keer werd ik betrapt op te hard rijden en werd de brommer aan een controle onderworpen, waarbij alleen het kettingwieltje opgemerkt werd maar de cilinder onopgemerkt bleef omdat de in- en uitlaatpoort onbewerkt waren, dus standaard oogde. Een enkele keer werd ook de cilinderkop er afgenomen, maar toen daar ook niet aan gevijld of gevlakt bleek te zijn, had ik alle vertrouwen gewonnen en bleef het bij inbeslagname van het tandwieltje en een bekeuring wegens snelheidsoverschrijding. De iets grotere cilinderboring van 4 mm (boring x slag: 42 mm x 43 mm, tegen een standaard boring x slag: 38 mm x 43 mm) bleef bij die controles, wonderwel, steeds onopgemerkt. Zo intelligent waren die ex landwachten nu ook weer niet! … Na die controle en inbeslagname van het grotere kettingwieltje, mocht ik lopend met de brommer naar huis en na reparatie, moest ik ter controle nog even bij het bureau langs komen. De betreffende agent, reed toen even een rondje met de brommer waarop de agent opmerkte: "Wat is die brommer sterk, je kunt er bijna niet fatsoenlijk op rijden". Waarop ik heel onschuldig antwoordde: "ja, dat heb ik ook gemerkt. Dat is de reden waarom ik er een iets groter kettingwieltje opgezet heb, dan rijdt hij wat rustiger en trekt iets minder fel op". Daarop mocht ik gaan, de agent in verbazing achterlatend.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 15:08 
Bromfiets sleutelaar

In het bovenstaande verhaal, staat de term "Landwachten". Ter verduidelijking: Tijdens de Tweede Wereldoorlog, heeft de Duitse bezetter een nieuw corps opgericht, om de bevolking te controleren en de joden op te sporen en te verraden. Hiervoor werden jonge Nederlandse mannen geselecteerd met nazi respect. Dit was een officiele overheidsaanstelling en na de oorlog zat Nederland opgescheept met duizenden landverraders. Deze landverraders werden politieman gemaakt en over het land verspreid. Tot in de jaren tachtig hebben deze landverraders de Nederlandse jeugd bekeurd, voor te hord rijden of zonder licht rijden. Pas toen dit tuig met pensioen ging, waren we verlost van die bende landverraders.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 22:13 
Bromfiets Koning

Mooie verhalen Leon! thumbup Ben jij al zo'n leeftijd (?) dat je de oorlog nog meegemaakt hebt? Je verhaal over de oppervlakkigheid van de technische controle door de politie kan ik onderschrijven. Ik werd ook gepakt met mijn snelle NSU Quickly, de opgevoerde cilinder lieten ze zitten alleen de Dellorto UA16S was ik kwijt.
Wat de Puch tandwielen betreft denk ik dat je een vergissing maakt met 54t. achter, dat is veel te groot. Bij mij ligt er een 28 tands achterop, voorop een 13. Dit is nu wel een automaat MS50A (ik had er eerst een 3-bak onder met dezelfde cilinder en zuiger en tandwielverhouding), loopt, plat erop, ongeveer 75km/u. op de gps. In documentatie die ik heb van Puch las ik dat de MS50A-motor max 2,5pk mag hebben. Ik reken dat die van mij toch wel zo'n 4pk levert. Dus wel oppassen voor de koppelingen, de eerste versn. koppeling is al eens verbrand geweest. cursing :mrgreen:
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 aug 2018, 13:50 
Bromfiets Koning

Dit zuigertje van een Jamathi racer is ook behoorlijk zwart vind ik. Maar schijnbaar is het geen probleem. Mijn Puch loopt weer lekker als van ouds.
Maar zie ik daar een gespleten uitlaatpoort, die van boven ook erg breed gemaakt is (voor meer trekkracht op lage toeren?). Dient dat spijltje om de zuigerveren niet te laten happen in de brede uitlaatpoort?
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74185 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]