Het is nu 25 jun 2019, 15:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75979 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008, 18:35 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1296
De Sachs 50/3 HX vind je vooral in Belgie, daar was destijds geen snelheislimiet voor bromfietsen.
Deze blokken zijn vooral gebruikt voor de exportmodellen van Nederlandse fabrikanten.
O.a. Sparta monteerde vanaf 1963 deze sachs blokken ipv. JLO dmv. een verloopstuk onder geexporteerde brommers.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 23 jul 2009, 14:15 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Eigenlijk heb ik ook nog een vraag over "Sachs 50 tuning". Het zit zo: een half jaar geleden heb ik een Sachs 50/3 LKH NL op de kop weten te tikken (afkomstig van een DKW politie). Deze is vakkundig gereviseerd en haalt nu zo een 65 echte kilometers. Nu hoor ik over van die verhalen (zoals in dit topic) dat 70, 80 en zelfs 90 haalbaar zou moeten zijn. Kan iemand me vertellen hoe je dit dan in godsnaam doet :P Ik zit al behoorlijk aan de max: 17mm Bing, grote cilinder, originele ingekorte zuiger, 32mm bocht + uitlaat, 2,4 mm voorontsteking, verstelbare sproeier (goed afgesteld) en 30 tands tandwiel achter. Er zit trouwens een 9-verige koppeling in (en die houd het al nauwelijks bij :P).


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 23 jul 2009, 18:06 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2008, 21:39
Berichten: 1515
Woonplaats: Weesp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Heeft ook nog iets te maken met de lengte van de bocht en het type demper.En de tandwielverhouding.30 tands achter,hoeveel tanden voor?
De DKW in politieuitvoering liepen toendertijd zo'n 70 km,weet het nog uit ervaring :oops:


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 23 jul 2009, 23:47 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Ja dat tandwiel voor zal ik ook nog eens natellen voor de zekerheid. Qua lengte van de uitlaatbocht zit ik nu op 33 cm (gestrekt). Er zit een 70mm demper op met open uitlaat, dit was ik nog vergeten te vermelden.

Toch leuk die herinneringen van zo een politie DKW haha ;)


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 23 jul 2009, 23:51 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1296
Een sachs 50/4 LKH loopt ongeveer 80 met onder gunstige omstandigheden soms uitschieters tot 90 mits met zorg gemonteerd en perfekt afgesteld.
De uitlaatbocht en demper zijn bij sachs van grote invloed.
Met een 3 bak gaat het wat moeizamer omdat het grote verschil tussen 2 en 3 veel terugval in toeren geeft, maar 75 is haalbaar.
Met een bromfiets versnellingsbak gaat het iets beter, daarvan zitten 2 en 3 dichter bij elkaar.
Een politiemotor heeft altijd een 50/3 KH-NL blok, 4,3 pk zonder koeling.
Een 50/3 LKH heeft geforceerde koeling en 3,8 pk hetgeen me wat overdreven lijkt want er zit maar een 13mm carb. op.
De koppeling blijft altijd een kritiek onderdeel, die kan het vermogen maar amper verwerken.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 24 jul 2009, 09:49 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Ja ik zie wat ik verkeerd heb gedaan, en dat is die "L" ervoor gezet. Hij heeft helemaal geen luchtkoeling. Het is inderdaad een 50/3 KH-NL.
Zou je me misschien wat meer uitleg kunnen geven over het effect van de demper en de uitlaatbocht? De bocht is nu op de voorgeschreven lengte voor de ULM's.
Verder zou de terugval in toeren toch geen effect hebben op de top op lange afstanden.
Voor de koppeling moet ik dhr. Koudijs nog maar eens contacteren, misschien hebben jullie het elders gelezen maar die heeft toch een mooi setje veren weten te bemachtigen :D


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 24 jul 2009, 16:49 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007, 23:01
Berichten: 1701
Woonplaats: Belgium
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Dennis,

je moet eens naar dit filmpje kijken :)
http://www.youtube.com/watch?v=NbQxJQmY50U

Het is een sachs 50 G3 LS met aangepaste 3,2 pk cilinder, 16mm Dellorto carburateur en loopt 75 km/u.
Het geheel trekt wel lekker door.

Groeten,
Bart.

_________________
Groeten,
Bart.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 25 jul 2009, 08:29 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 dec 2007, 12:22
Berichten: 250
heuveltje af he :D . maar inderdaad hij loopt wel lekker in de toeren.

_________________
Op de site van oudebrommers.nl krijgt u altijd antwoord, vriendelijk en snel!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 27 jul 2009, 15:52 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1296
chucknorris schreef:
Verder zou de terugval in toeren toch geen effect hebben op de top op lange afstanden.


Toch wel, als je met een 3 bak een fatsoenlijke acceleratie wilt hebben moet je de tandwielverhouding groter nemen, anders valt hij in z'n 3 ''dood''.

Daardoor zul je met een 3 bak moeiljk de snelheid kunnen bereiken die met een 4 bak mogelijk is, tenzij je alleen maar op hele lange rechte stukken rijdt.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 02 aug 2009, 22:46 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2008, 21:39
Berichten: 1515
Woonplaats: Weesp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het verschil in prestatie betreffende lengte van de bocht en type demper is verbazingwekkend.Daar er in mijn nabije omgeving toch wat klachten kwamen over het lawaai van de Sparta GS met Sachs 4v geforceerde koeling met 17mm,had ik een 10 cm langere 32 mm bocht met een sigaardemper gemonteert.
En weer verwijdert,trekkracht en snelheid waren flink minder geworden.(en het geluid minder mooi ;) )

Totale lengte bocht is 33 cm,lengte demper is 77 cm.

Helaas lekt het blok nu olie via het aandrijftandwiel,maar dit is van latere zorg......


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75979 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling