Het is nu 23 feb 2019, 15:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74944 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 03 aug 2009, 22:09 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1286
De Sachs loopt erg goed op een Zundapp demper van het type met open achtereind.
Het moet wel een ''echte'' zijn , de imi's werken niet.
Lengte van de voorbocht volgens Sachs : 300-330mm.

Voor de kenners de vermogenskromme van de Sachs 50/4 LKH.
De kromme heeft een ongewone spitse vorm hetgeen duidt op het opgevoerde karakter van deze motor.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 03 aug 2009, 22:42 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Je bedoelt een Jamarcol of de uitlaat met Zündapp erin gestanst, die lijken me lastig te vinden. Verder; leuke kromme!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 09 aug 2009, 22:51 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 23 feb 2008, 02:21
Berichten: 373
Woonplaats: Leidschendam
het koppelingsprobleem ken ik boven de 60 gaat de koppeling slippen, zelfs een 9 veers, dit los je op door extra veren binnen in de veren te plaatsen, let er wel op dat je de windingen laat kruisen anders haken de veren in elkaar bij het inknijpen en uitveren van het pakket, ik heb als binnenveer een laadveer van een semi-automatisch pistool gebruikt en daarmee het moment dat de koppeling begint met slippen verlaat tot net boven de 70, qua demper rijd ik nog niet ideaal, ik heb nu een Kreidler dempertje er op. Ik ga binnenkort wel weer afvoeren, het net boven de 70 halen vond ik leuk voor de reis naar Frankrijk, veel vermogen was ideaal bij het beklimmen van de Mont Ventoux en nog enige andere colletjes, binnekort gewoon weer naar een sterke 65 met een geluid waarbij ik 's morgens richting werk prettiger wakker wordt ;)

verder viel het mij op dat immitatie platen eerder slippen dan originele f&s, dit door de dikte van de plaat en waarschijnlijk toch een verschil in materiaal.

p.s. hoogst gehaalde snelheid van de Tour de Sparta, 78.8 km/h op een Grand Sport '68.

_________________
Poetsen? da's verloren rijtijd!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 11 okt 2009, 21:37 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Wil toch weer even de discussie aanzwengelen. Dit voornamelijk na aanleiding van een recent verkregen Sachs 50/3 KH NL blok die ik van plan was reserve te houden voor mijn Sparta (tevens uitgerust met een 50/3 KH NL).

Bij nadere inspectie blijk het een en ander aan het blokje gedaan. Ook zijn er sporen dat het blok al eens open is geweest, denk aan inbusbouten in plaats van 'gewone' bouten in het carter. Op het eerste gezicht lijken de poorten in de cilinder en de krukas wat aangepast. De cilinder is vrij duidelijk, maar de afwerking van de krukas lijkt me niet helemaal standaard. Denk aan niet geheel symmetrische krukaswangen bijvoorbeeld. Tevens lijkt de krukas ook gepolijst. Verder is het blok in erg goede staat moet ik zeggen.

Nu was mijn gedachte; als iemand er al aan begonnen is, waarom zou ik het dan niet (laten) afmaken? Dus mijn vraag luidt, iemand hier ervaring met bijvoorbeeld cartertuning e.d.? Nu is de speelruimte niet heel erg groot, maar er moet toch meer uit te halen zijn.

Het gaat hier dus nogmaals om een 50/3 KH NL met de grote cilinder.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 16:48 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1312
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Wat bedoel je met cartertuning????Roterende inlaat maken????Spoelkanalen aanpassen????Alles is mogelijk,of het daarna nog rijdbaar is op een brommer is de vraag.........
René


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 18:29 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Qua cartertuning denk ik eerder aan spoelkanalen/krukaskamer e.d.. Jouw projecten heb ik ook al met veel bewondering gevolgd maar houdt in gedachten dat ik het over een 50/3 heb, dus met de ketting aan de linkerzijde.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 19:18 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1312
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Waar de ketting zit is totaal niet belangrijk,elk tweetaktblok werkt volgens dezelfde principes.
met alleen spoelkanalen bewerken ben je er niet,alles zal aangepast moeten worden om van een bewerkt blok weer 1 geheel te maken.
De vraag is alleen wat je wil,een pk'tje erbij of een getuned blok waar alles uitgehaald wordt wat er in(kan)zitten?
Als je wil kan ik er minimaal 9 a 10 pk uithalen en misschien wel meer,Vergeet niet dat bij het verdubbelen van het vermogen alles 10 dubbel zo snel slijt,de koppeling het waarschijnlijk meteen begeeft en van de standaard krukas moet je ook geen wonderen verwachten.
De primaire aandrijving is schuine vertanding,dit veroorzaakt zijdelingse krachten op de krukas,de krukaslagers zijn gemaakt op verticale krachten,raad maar wat er met de lagers gaat gebeuren.
Een paar pk er bij is geen probleem,poorten wat hoger zetten,spoelers aanpassen,uitlaatpoort vergroten,inlaat vergroten en dan een grotere carburateur,betere uitlaat en een andere ontsteking.
PK of 4 winst moet dan geen probleem zijn.
Ik geloof dat niet meer moet willen,dan wordt het een raceblok en valt er niet meer rustig mee te rijden.
René

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 21:48 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 23 dec 2007, 21:04
Berichten: 256
Woonplaats: Limmen
Het sachs 50 blok heeft hoekcontactkogelagers als krukaslagers dus als het goed is er wel degelijk rekening gehouden met de schuine vertanding?

Is deze constructie trouwens nog meer toegepast door andere merken?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 22:24 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1312
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Er is wel rekening gehouding met schuine vertanding,echter zit er een grens aan.
zodra je boven de 9 pk gaat komen slaan de problemen toe.
Plus dat de schuine vertanding vermogen kost,en dat wil je niet.
Kreidler heeft deze lagers altijd gebruikt,ook in de racers.(met rechte vertanding)
Ik heb in mijn Sachsracer eerst ook schuine vertanding gereden,toen het vermogen boven de 10 pk kwam begonnen de problemen.........nu met 19 pk,rechte vertanding en speciale krukas met race-drijfstang blijft het aardig heel,maar elke 10 draaiuren volgt er een revisie,zuigerveer en/of zuiger,krukaslagers,keerringen en baklagers worden dan vervangen,na 20 uur wordt het big-end en drijfstang ook vervangen.
rené


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009, 22:38 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
René, ik rij sowieso al met de bekende 'snelle' setup van Sachs; grote cilinder, 17 mm Bing en 32 mm pijp. Nu ik twee dezelfde blokken heb (50/3 KH NL) was ik benieuwd naar de mogelijkheden. Standaard zou dit blok 4,2 PK moeten trekken.

Wat jij zegt over grotere carburateur e.d. gaat dus niet op. Heb nog nooit iets vernomen van andere passende onderdelen op deze Sachs blokken. Het gaat me eerder om wat PK's erbij, niet tot het uiterste getuned.

Kun je misschien wat verder ingaan op de opties betreffende dit soort blokken (uitlaat, aanpassing poorten en spoelkanalen e.d.)?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74944 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling