Het is nu 23 feb 2019, 15:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74944 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 16:55 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1312
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik neem aan dat je met de grote cilinder degene bedoelt waarmee de politie DKW's uitgerust waren?
Daar reed ik in de brommertijd dus rondjes omheen met een FS1'tje.
Over een grotere carburateur heb ik het niet over een schamele 17mm..........24-28mm is groot!
Ik kan niets zeggen over poorten en kanalen,dat kan pas als ik ze zie en op kan meten.
Wat is belangrijk:
1.hoeveel poorten zitten er in de cilinder.
2.Hoe groot zijn de poorten.
3.hoe hoog zitten de poorten.
4.Op hoeveel graden openen en sluiten de in en uitlaatpoort.
5.hoeveel squish heeft de kop.
6.wat voor vorm heeft de kop.
En zo zijn er nog vele dingen die je eerst moet weten voordat je eventueel er wat aan kan doen,en passende onderdelen zijn er niet om een sachs echt op te voeren,zelf maken of andere aanpassen!
René

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 13 okt 2009, 23:03 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Dit is dus wat mij wel bekend was. Zal binnenkort wel eens alle gegevens netjes noteren en de opties eens bekijken.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 14 okt 2009, 21:13 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Heb even wat gegevens uitgezocht en dit zijn mijn bevindingen:

Bijlage:
dscf1405.jpg


Vl.n.r.: uitlaatpoort is 27 bij 11, spoelpoort is 17 bij 8, inlaatpoort is 26 bij 14 aan de onderkant en 24 bij 14 aan de bovenkant. De tweede spoelpoort is eveneens 17 bij 8.

Bijlage:
dscf1404.jpg


Drijstang is 2*S, waarbij S de slag (=42) is. Ik kom uit op een uitlaatpoorttiming van 138° en spoelpoorttiming van 116° wat een blowdown van 11 geeft.

Bijlage:
dscf1395d.jpg


Dat is dus de vorm van de kop. Squish heb ik niet bekeken.

Alle maten in millimeters tenzij anders aangegeven.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009, 17:25 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1312
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik zou de poorten omhoog brengen,wat groter maken,en er een losse binnenkop inzetten.
De kop is zowiezo een hopeloos ding,een schuine bougie is voor op te voeren dramatisch slecht.
De timingen zijn vrij laag,vulplaat onder de cilinder van een millimeter of 2 zou al verbetering kunnen geven.
Om de poorten groter te maken moet je echter wel een geschikte zuiger hebben,liefst een moderne met een enkele millimeterveer,zuigers met dubbele veer geven teveel verlies en de slotjes komen vaak in de grotere poorten.
Met een vulplaat zal de bovenkant van de cillinder afgedraaid moeten worden.
Wat is de boring en slag?
rené


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009, 20:28 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Boring is 38, slag is 42.

Kun je de bovenkant van de cilinder zomaar afdraaien? Ik begrijp dat je met een vulplaat minder compressie hebt, maar komt de zuiger dan niet té laag onder de spoel-, in- en uitlaatpoorten? Oftewel zullen de poorten dan nog wel sluiten?

Een losse binnenkop ben ik niet mee bekend, wel met het feit dat dit een mindere kop is. Het bekende boek van Bell zal ik er nog eens op naslaan.

Zuigers zie ik trouwens genoeg, ook voor weinig geld en ook met één zuigerveer die je in deze cilinder kunt laten honen. De lengte lijkt me dan echter een probleem, er is natuurlijk geen op maat gemaakte zuiger voor deze doeleinden. Moet je dan een zuiger zoeken met een afstand van hart pistonpen tot bovenste puntje zuiger die de lengte van je vulplaat langer is? Natuurlijk lijkt me de onderkant van de zuiger ook wel een beetje een probleem.

Aanpassingen maken lijkt me heel leuk, het benodigd gereedschap wordt wat lastiger maar een projectje zit er denk ik wel in.

Heel interessant leesvoer trouwens, René!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009, 21:30 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Ben nog even aan het rekenen geslagen;

Inlaatpoortbreedte 67% van boring: 38*0,67=25,46. Poort is momenteel 26 breed onder en 24 breed aan de bovenkant. Lijkt me dat de poort symmetrisch moet zijn voor optimale inlaat?

Inlaatpoorthoogte 115% carburateurmaat: 17*1,15=19,55. Poort is momenteel 14 hoog. Hier valt dus nog wat te winnen.

Spoelpoorthoogte 50% van boring: 0,5*38=19. Poorten zijn momenteel 8 hoog. Deze zouden dus dubbel zo hoog moeten zijn(?).

Ben ik een beetje op weg? :P


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009, 22:27 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 23 dec 2007, 21:04
Berichten: 256
Woonplaats: Limmen
Hoeveel je de cilinder aan de onderkant verhoogd met de vulplaat moet je er aan de bovenkant afdraaien dacht ik, dus gewoon dezelfde zuiger.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 15 okt 2009, 22:51 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Afdraaien aan de bovenkant van de cilinder verandert niets aan de stand van de zuiger. Was wel vergeten mee te nemen dat je deckheight met maar 2 mm toeneemt en de poorten dus gewoon sluiten. Wel zitten er dan 2 mm tussen de zuiger en de uitlaatpoort.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 16 okt 2009, 17:14 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1312
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Cillinder afdraaien hoeft niet altijd,kun je ook met een losse binnenkop doen(in de cilinder laten vallen)
Zuigers zijn er veel,heel veel.
Je moet wel ong. dezelfde penhoogte aanhouden tot betrekking van de bovenkant zuiger,hemd van de zuiger kan ingekort worden.
de poorten moeten pas gemaakt worden wat hoogte betreft,omhoog en/of omlaag.
Het nadeel van zuigersturing hou je echter altijd,er wordt altijd weer een gedeelte van het mengsel terug geblazen.

Inlaatpoortbreedte 67% van boring: 38*0,67=25,46. Poort is momenteel 26 breed onder en 24 breed aan de bovenkant. Lijkt me dat de poort symmetrisch moet zijn voor optimale inlaat?

Hoeft niet!........omdat het gecomprimeerd moet worden als de zuiger omhoog gaat mag de poort aan de bovenkant smaller zijn,dan heeft het mengsel het moeilijker om terug te stromen.

Inlaatpoorthoogte 115% carburateurmaat: 17*1,15=19,55. Poort is momenteel 14 hoog. Hier valt dus nog wat te winnen.

Ja!


Spoelpoorthoogte 50% van boring: 0,5*38=19. Poorten zijn momenteel 8 hoog. Deze zouden dus dubbel zo hoog moeten zijn(?).

Dat ligt eraan welke timing je voor gaat,uitmeten op het blok met de zuiger erin.

Voor de kop is een zgn. hemi-kop eigenlijk een must,een halfbolvormige dus met de pit in het midden.
Maak de timingen niet te hoog,houd er rekening mee dat het een lange-slag krukas is en dat de toerentallen eigenlijk niet boven de 13000 uit moeten komen anders wordt de zuigersnelheid wel erg hoog.
Een goede expansieuitlaat is ook een vereiste,deze zuigt de brandstof als het ware de cilinder in.

Eigenlijk is de uitlaatpoort nog belangrijker dan de inlaat,zo breed mogelijk maken,er zijn al mensen bezig met de pistonpen dicht te maken zodat de uitlaatpoort tot halverwege de zuiger kan lopen,dit is wel voor een GP racer maar niet voor een brommer aan te raden. :mrgreen:
René

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 18 okt 2009, 22:11 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 12 apr 2009, 18:12
Berichten: 353
Heb al enkele mensen gesproken over zuigers en het ziet er naar uit dat ik in de Puch hoek moet kijken. Als ik opboor naar 39mm zijn Zündapp zuigers misschien aan de orde. Wat makkelijk verkrijgbaar in ieder geval.

Misschien wel een luie manier, maar in plaats van de vulplaat de poorten 2mm omhoog doen bovenop de uitkomsten van de formule, heeft dit niet (ongeveer) het zelfde effect? Je compressie blijft dan in ieder geval hetzelfde en er is dus geen losse kop nodig (ben tenslotte ook maar een student).


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74944 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling