Het is nu 18 dec 2017, 15:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71140 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mengsmering Flandria King
BerichtGeplaatst: 31 jan 2016, 06:55 
Bromfiets liefhebber

Hallo iedereen. Ik wil de benzine in mijn Flandria King verversen. Wat is nu de juiste verhouding tussen de olie en benzine? 1 op 25 of 1 op 50?
Bedankt!

Bart

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mengsmering Flandria King
BerichtGeplaatst: 31 jan 2016, 10:44 
Bromfiets professor

Vroeger was het 1 op 25 nu denk ik dat meesten 1 op 40 - 1 op 50 doen

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 jan 2016, 10:48 
Bromfiets liefhebber

Bedankt!
Bart

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 maart 2016, 21:58 
Bromfiets professor

Baseer je op de mengverhouding voorgeschreven door de oliefabrikant en niet op wat men vroeger in de handleidingen voorschreef. Dat voorschrift gold immers ook voor de olie die men toen aanraadde (lees: de oliesponsor in kwestie)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 maart 2016, 22:39 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Moderne tweetakten zijn er speciaal op gebouwd dat ze met een schraal mengsel toch voldoende gesmeerd worden. Sommigen gaan tot 1 op 100! Dat zou ik niet met je brommertje van 50 of 60 jaar oud proberen! Maar doordat de olie echt veel beter is geworden sinds 1950/1960 kan je nu wel een stuk schraler smeren met een goede 2-takt olie. Afhankelijk van de prijs (kwaliteit) van de olie 1 op 35 tot 1 op 50 zou ik denken.
Met groet, Supersport

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016, 17:32 
Bromfiets Koning

Maar de bezine is daarentegen ook schaler geworden... En in het huidige verkeer sta je meer stil door stoplichten e.d.

Ter overweging: massa heeft de capaciteit om energie op te nemen en te transporteren. Des te meer olie aan bezine wordt toegevoegd, des te meer massa heeft een liter brandstof. We willen graag een cilinder die niet te warm wordt, maar staan in het huidige verkeer wel meer stil/stationair. Gaan we daarom onze oude bromfietsmotorjes pijnigen door lekker schraal te smeren, of doen we een beetje zuiniger ten opzichte van hoe het ooit voorgeschreven werd....

Ik meng me verder absoluut niet in mengverhoudingen ;-), want de ene motor is de andere niet. En een technisch sterfgeval wil ik niet op mijn geweten hebben... Zoveel merken olie, zoveel meningen over smering, echter bijna geeneen die het technisch onderbouwt...

Mvg
Een tweetakter ;-)

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016, 20:05 
Bromfiets liefhebber

spartafiel schreef:
Maar de bezine is daarentegen ook schaler geworden... En in het huidige verkeer sta je meer stil door stoplichten e.d.

Ter overweging: massa heeft de capaciteit om energie op te nemen en te transporteren. Des te meer olie aan bezine wordt toegevoegd, des te meer massa heeft een liter brandstof. We willen graag een cilinder die niet te warm wordt, maar staan in het huidige verkeer wel meer stil/stationair. Gaan we daarom onze oude bromfietsmotorjes pijnigen door lekker schraal te smeren, of doen we een beetje zuiniger ten opzichte van hoe het ooit voorgeschreven werd....

Ik meng me verder absoluut niet in mengverhoudingen ;-), want de ene motor is de andere niet. En een technisch sterfgeval wil ik niet op mijn geweten hebben... Zoveel merken olie, zoveel meningen over smering, echter bijna geeneen die het technisch onderbouwt...

Mvg
Een tweetakter ;-)

De technische onderbouwing is niet geheel juist, volgens mij. Vooral voor wat betreft het 'massa'verhaal. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat 1:50 smeren met vrijwel elke oldtimer ruim voldoende is, zeker als het gaat om bromfietsen die niet al te snel zijn. Uiteraard mede afhankelijk van soort en kwaliteit olie. Niet voor niets kon een Spartamet toe met 1:100.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016, 21:37 
Bromfiets Koning

Waarom zou het niet juist zijn? bovendien vind ik het vergelijken van een sachs 301 (saxonette) motor met een bromfietsmotor van 40 jaar eerder een appels met peren verhaal.

Alleen al de materie rond het materiaalgebruik geeft redenen tot een veel schralere smering. Nb. Oude brommers hebben vaak een gietijzeren cilinder en dat alleen al vereist een andere smering.

De olie is natuurlijk wel wat verbeterd in de afgelopen decennia, maar om nou te stellen dat die zoveel beter is.... De motoren zijn natuurlijk ook met hun tijd meegegaan...

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016, 23:28 
Bromfiets kenner

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Veel mensen vergeten dat lagers (krukas, bigend en smallend) veel smering nodig hebben.
Dat was 40 à 50 jaar geleden zo en nu nog steeds.

Olie zal heden ten dage wel betere eigenschappen hebben -lees - toevoeging van dopes en ander prul.

In Classic Racing wordt ook met olie van zeer goede kwaliteit gereden.
Al naar gelang het circuit 1/25 à 1/33.

Ik sluit me aan bij de mening van Spartafiel.
Beetje meer olie bij de brandstof = betere smering, meer koeling, meer vermogen.
En zeg nou zelf, er gaat toch niets boven dat heerlijke 2-takt geurtje.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016, 23:53 
Bromfiets liefhebber

Als je rijker smeert dan nodig is (1:50 is echt ruim voldoende), zul je een onvolledige verbranding hebben, binnen de kortste keren een dichtgekoolde uitlaat en continu een rookgordijn achter je. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd, zal met een rijkere smering het vermogen afnemen, al vraag ik me af of dat te merken is. Tevens ken ik mensen met een racer die beweren dat 1:50 ook voor een racer voldoende is. In ieder geval zal een doorsnee bromfiets met minder olie toe kunnen.
Ik smeer al 30 jaar 1:50 en het is nog nooit misgegaan.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71140 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]