Het is nu 19 sep 2018, 07:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73670 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Linto
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 14:21 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
fl 4ever schreef:
René : die vergelijking is toch wel een beetje kort door de bocht!
Het gaat hier wel over een 4TAKT motor van 70cc.
Je kan onmogelijk een 4TAKT motor met een 2TAKT motor vergelijken met ongeveer dezelfde cilinderinhoud qua pk's.
Dan moet de 4takt motor altijd onderdoen tegenover de 2takt motoren.
Je kan het draaien of keren zoals je wil, de 2 takt motor heeft bij iedere omwenteling van de krukas een arbeidslag, tegenover 1 op 2 voor de 4takt motor.
9PK in 1956 voor 70cc 4takt motor vindt ik toch zeer knap!

Het gaat hier om een RACER!....dus een motor die hard moet gaan,aangezien een fouttakt bij voorbaat al kansloos is tegen een tweetakt neemt men de toevlucht tot meer cc's......
Of 9 pk nu knap is of niet voor zo een ding laat ik even in het midden,wat ik schreef was een antwoord op de vraag of er een 70cc klasse in Italië was.
En Ötzi....die 80cc wat toegelaten is heeft niets maar dan ook totaal niets met racen te maken,dit is bij het CRT zo geregeld door een stelletje jankerds die zonodig met een viertaktpruttel wilden"racen"maar per demo 12 x ingehaald werden door tweetakten die drie keer zo snel waren,dat vonden ze niet "eerlijk"en na veel gelobby en geneuzel is deze regel ingesteld.Niet dat ze nu veel harder rijden,door een serieus getunde 50cc tweetakt woorden ze nog steeds voorbij gegaan alsof ze achteruitrijden.
Het hele CRT gebeuren heeft niets met racen te maken....het is een regelmatigheidsrit voor oude racemotoren,meer niet.
Als je nu serieus 50cc racen wilt zien ga dan eens bij een eurocup/freetech wedstrijd kijken,maar daar zul je geen viertakten aantreffen.... crying

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 21:03 
Bromfiets Koning

Ja René, ik weet het, jij moet niks van viertakten hebben. Maar we moeten het een beetje genuanceerd bekijken. We moeten proberen geen vooroordelen te hebben.
Wat betreft dat voorbijrijden van die 80cc-tjes heb je gelijk hoor. Maar je herinnert je vast nog wel de Honda 4-takt één- en later tweecilinder racertjes!
De lichte 4-takt racers zijn ook niet verder ontwikkeld, laten we zeggen sedert de jaren '60, toen het allemaal tweetakt werd.
In de racerij is een lichte ééncilinder 4 takt geen partij tegen een ééncilinder tweetakt van dezelfde inhoud, dat staat als een paal boven water.
En toch.....in de motocross is dat dan weer geen uitgemaakte zaak. Die 4t. motoren zijn wel steeds verder ontwikkeld en doen niet voor een tweetakt onder.
Onder druk van de milieueisen en de lawaaioverlast zullen we in de toekomst de viertakt toch in onze armen moeten sluiten.
Maar via de racerij en de oldtimers komen we als 2-takt liefhebbers voorlopig toch nog aan de bak!
Vriendelijke groeten, Ötzi

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Cees van Dongen op DMF/ILO.
DMF-NestorCvD kl..jpg
DMF-NestorCvD kl..jpg [ 122.41 KiB | 50 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 21:49 
Bromfiets sleutelaar

Otzi : Toen de 4T crossmotoren (terug) opkwamen in de motorcross 2000-2005 waren de 450cc'ers 4T toch geen partij voor de 250cc 2takten puur op vermogen gezien dan.
De 500cc'ers 2T zijn de ontwikkelingen begin jaren 90' al gestopt omdat daar simpelweg niet mee was te rijden...
Dat ze met de viertakten (terug) begonnen zijn in de motorcross, heeft 2 redenen.
Inderdaad door milieueisen, maar veel belangrijker beter gedoseerd vermogen beschikbaar.
Met andere woorden, beter en gemakkelijker mee te rijden.
De huidige mxgp 250 4T heeft rond de 50pk, en de 450 4T rond de 70pk.
Heb hier nog een nieuwe Honda cr 250 2Takt uit 2005 staan, die heeft 60pk.
Al een niet normaal vermogen voor de gemiddelde piloot!
De huidige Yamaha of KTM 250cc 2 takt zal daar nog wat bij doen waarschijnlijk.
Dus als je puur naar de cc's kijkt heeft momenteel de 4Takt de 2TAKT nog lang niet ingehaald.
De hedendaagse 125cc 2Takt zal rond de 45pk zitten, dus die moet ietsje onderdoen voor de 250 4takt, maar het is wel het dubbele van de cc's.....

Wat was dat toch een tijd, 25 jankende 125cc'ers 2takt aan de start, de lekker ruikende 2 takt olie gecombineerd met een lekker frietje :-D
Kan het hedendaags viertakt geweld qua geluid niet aan komen ruiken....

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 11:12 
Bromfiets Koning

Hier spreekt de echte 2-takt motocross enthousiast! Ja, ik hoor het wel je bent een ervaringsdeskundige. Ik heb zelf ook met 2 takten (Maico) gecrosst in de jaren '60.
Ik heb zelfs de oude 500cc 4-takten van Broer Dirkx, Jan Clynck en consorten nog meegemaakt. Fantastisch, wat een geweldenaren!
Maar je hebt gelijk hoor, en ja, die snerpende 2 takten van vroeger, inderdaad een prachtige periode!
Met groeten, Ötzi

Bijlagen:
Maico 6-daagse 1958.jpg
Maico 6-daagse 1958.jpg [ 107.6 KiB | 32 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 20:32 
Bromfiets sleutelaar

Mooie foto van de Maico Otzi.
Maar zoals deze, zijn die niet ingezet voor de zogenaamde meerdaagse (betrouwbaarheidsritten) enduro ritten door velden en bossen?
Een "volwaardige" terrein-crosser zag er toch iets anders uit?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 22:17 
Bromfiets Koning

Ja absoluut! Dit is het 'zesdaagse' type, de GS (Gelände Sport) met verlichting e.d.
Hieronder een paar 'echte' crosser van Maico uit de '50er en '60er jaren. Met beide types heb ik gereden.
Groeten, Ötzi

Bijlagen:
Maico cross 1956.jpeg
Maico cross 1956.jpeg [ 92.55 KiB | 11 keer bekeken ]
Maico cross 1965.jpg
Maico cross 1965.jpg [ 120.36 KiB | 11 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73670 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]