Het is nu 21 jul 2019, 23:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76259
Auteur Bericht
 Berichttitel: Villiers 9f 98cc
BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 20:04 
Bromfiets Koning

Hoi forummers,

Ik heb een sparta scooter met een villiers 4f blok. Nu weet ik van het bestaan van een 9f blok, oorsponkelijk ontwikkeld voor de kartsport. Het onderblok zou gelijk moeten zijn, maar het verschil zit in de compressieverhouding in de cilinder en de carburateur. De 4f heeft een ratio van 8,0:1 en de 9f heeft een ratio van 9,15:1 een behoorlijk verschil voor een 98cc.

Nu de vraag, wat zijn de wezenlijke verschillen tussen de cilinders en de koppen. Op een engels forum heb ik nog geen reactie gehad, blijkbaar is het blok niet zo bekend of kort geproduceerd. Dus wie kan me op weg helpen?

Ik hoop met deze info mijn scooter net wat pittiger rijgedrag mee te geven. Wil van het najaar het blokje reviseren. Aan de 4f cilinder is nog wel wat er te behalen, maar die 9f configuratie spreekt me meer aan.

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Villiers 9f 98cc
BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 20:22 
Bromfiets kenner

Boekje van de 98cc "F"- serie op http://www.icenicam.org.uk/library/Villiers/4F_6F_9F_workshop_manual_1960-10.pdf , maar geeft alleen specificaties en montage-instructies.

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 22:18 
Bromfiets kenner

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Eind jaren vijftig, zijn de 98cc F motorblokken voor autocycles, de motorblokken die de 2F motorblokken opvolgen, dus was er geen verandering in de 2F motorblokken, die uit productie gingen, in 1958. Er was, echter, een vraag naar 98cc motorblokken voor toepassing in lichte motorfietsen en scooters. De 1F werd vervangen door de 4F, in 1953. De handbediening op het stuur werd behouden, maar het contactslot werd verbeterd en de onderbreker werd geplaatst aan de linker uiteinde van de krukas waar hij werd ingesloten achter een aluminium deksel waardoor het geheel een netter uiterlijk kreeg. Een voetversnelling model, de 6F, werd in 1956 geïntroduceerd met een optie voor de handversnelling werd behouden. Het laatste motorblok was de 9F, geïntroduceerd in 1959, een afgesteld motorblok speciaal ontworpen voor go-kart racen met een compressieverhouding van 9.15: 1 ten opzichte van de 8: 1 van de 4F en 6F motoren, grotere spoelpoorten en een S19 carburateur werd in plaats van de S12 gemonteerd op de 4F en 6F. Er werd gemeld goede resultaten te hebben gegeven. Alle drie deze motorblokken zijn uitwisselbaar. Het 122cc 10D model werd een succes in de straat legale motorfietsmodellen, maar er was een vraag van rijders voor niet sportevenementen, maar wel met iets verbeterde prestaties, waarna Villiers de 11D introduceerde. Dit motorblok was met grotere spoelpoorten, een grotere carburateur en een verbeterd vliegwiel, waarbij sterkere magneten werden gebruikt om een sterkere vonk te geven.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 22:21 
Bromfiets Koning

@Ducini. Dank voor de link. Ik vermoed dat de 9f met name een afwijkende kop heeft en dat de cilinder wat netter getuned is. Er is bij de 4f sowieso wat winst te behalen door opschonen en bewerken van de poorten.

De 4f is nu wat futloos, door wat lichte tuning hoop ik de rijeigenschappen wat te kunnen verbeteren. Vandaar mijn vraag naar gegevens voor de 9f.

@leon, de betreffende tekst ken ik, komt uit de villiers story van Jack Sizer. Dit gegeven spoorde me ook aan om meer omtrent de 9f uit te zoeken. Er is ook korte tijd nog een 10f geproduceerd voor de kartsport, maar die wijkt sterk af van zijn voorgangers uit de F series. Ik heb daarover diverse vermeldingen gevonden in oude go-kart magazines.

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76259

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]