Het is nu 18 dec 2017, 11:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71137
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sarolea HMH brommer. Een droom die uitkomt.
BerichtGeplaatst: 04 jul 2016, 11:04 
Bromfiets liefhebber

Hallo allemaal,

Ik ben nu een paar maandjes in bezit van een Sarolea HMH holland edition. Een droom die voor mij uitkwam.
Als 10 jarig jongetje reed ik erop. Mijn oom had een bijzondere brommer die ik nog nooit eerder gezien had. Op die leeftijd zeurde ik al bij mijn oom of ik hem over mocht nemen. Maar zeuren hielp toen die tijd niet heel erg. Hij was van mij oom zijn oom geweest en was bijzonder voor hem. (Hij stond alleen maar op de boerderij stof te happen). Jaren later op mijn 21e probeerde ik het nog eens. En met succes. Ik kon de brommer van mijn oom overnemen om hem op te knappen en weer rijdend te krijgen. Dezelfde avond stond hij nog in mijn schuur.

Het is een prachtig apparaat. handgeschakeld en een uiterlijk waar je u tegen zegt. Zeker met alle ervaringen die ik had toen ik jong was, was hij zeer bijzonder voor mij.
Als eerste ben ik begonnen met de tank roestvrij te krijgen. Ook is de ontsteking een apart verhaal. Hij loopt wel maar met moeite. Hij stottert en loopt niet eentonig. Na meerdere adviezen blijken de contactpuntjes niet helemaal lekker te zijn. Dat gaan we nu proberen op te lossen. Dan aanmelden bij de RDW en snel weer de weg op met deze bijzondere belgische bolide. Er zit veel roest op het apparaat. Op sommige plekken is het dikke plak roest, zonde. Ik ben wel vanplan om hem zoveel mogelijk oud te laten. Het heeft wel iets dat ruwe uiterlijk. Hebben jullie nog tips om oppervlakte roest weg te krijgen?

Ik mis alleen iets heel belangrijks.. de beschermkappen die voor de cilinder zitten zijn kwijt. Mijn oom heeft ze nooit gehad. Het zou top zijn als dit nog ergens vandaan te halen is. Maar waar? Is het nog te vinden? Heeft iemand iets liggen op een verlaten zolderkamertje..

Ik zou heel graag advies willen en meer informatie over de brommer die ik heb. Op internet is weinig te vinden over een exacte bouwjaar datum.

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Ted

Bijlagen:
IMG_20160428_205403.jpg
IMG_20160428_205403.jpg [ 145.46 KiB | 833 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sarolea HMH brommer. Een droom die uitkomt.
BerichtGeplaatst: 04 jul 2016, 12:01 
Bromfiets sleutelaar

Volgens de Bromfiets Encyclopedie is het bouwjaar uit 1959.
Mooie brommer ben er maar zuinig op , want daar zijn er niet veel meer van.
En als je motor onderdelen moet hebben dan is Supersport de man.
Is nu op vakantie voor een maand Hij zit ook op deze site. Succes.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2016, 21:17 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Beste Ton Meerman,
bijzonder is jouw HMW Sarolea Sport niet er zijn al enkele HMW Sports gerestaueerd en rijden er ook Tour Tochten mee.
Zij hebben altijd veel bekijks en veel aandacht van het publiek, vraag het maar aan Richard Zitter.
Maar dat jij hem zo compleet heb gekregen is heel bijzonder,daar mag jij je Oom wel dankbaar voor wezen,probeer hem wat op te
poetsen en rijbaar te houden,want als je gaat restaureren gaat hij te veel kosten.
Maak hem rij technisch in orde voor de keuring en geniet er van. Dat motorscherm is wel na te maken.

Jan de HMWman.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2016, 15:18 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Supersport is weer 'on air', terug uit HMW-land Oostenrijk.
Om die motorschermen nog te vinden moet je heel veel geduld en geluk hebben. Misschien is inderdaad beter ze te laten namaken zoals Jan ook al schrijft. De brommer ziet er nog best goed uit, grotendeels zo laten, misschien een nieuw koplamprandje en enkele delen opnieuw verchromen kan hem een heel ander aanzien geven.
Een paar nieuwe punten mag hij minstens wel hebben na al die jaren rust/roest!
Bij mij kan je voor vele onderdelen terecht maar niet voor onderdelen van het rijwielgedeelte.
Veel plezier ermee!
Met groet, Ötzi de HMW-man

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71137

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]