Het is nu 17 dec 2018, 19:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74384
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 18:32 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:22
Berichten: 138
Woonplaats: Wieringerwerf
Mijn gekietelde sachs met een 42mm zuiger is te sterk voor de koppelingsveren. Waar kan ik aangepaste iets sterkere veren dan normaal kopen. Als ik nu volgas geef slipt de koppeling meteen. En wat is de lengte van een koppelingsdrukgroepveer...

_________________
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig sleutelen ...
Berini Jeunesse (1964)
Honda CD50-H(1972)
Sparta Sport 3V (1973)
Zundapp C50 Super 441 (1971)
http://www.bromfietsnet.nl


Laatst bijgewerkt door freetimeweb op 17 sep 2018, 16:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 11:25 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2008, 21:39
Berichten: 1494
Woonplaats: Weesp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bekend probleem.Een oplossing kan zijn een dunner veertje in de ori veer te plaatsen.Maar dan moet je de wapenhandel in. ;)
Veertjes van een FN pistool hebben de goede maat.

Vaak zit er ook teveel olie in het blok,waardoor de koppeling slipt.
Niveau tot aan de controlebout is genoeg.
Ook wordt er wel ATF olie gebruikt,is dunner waardoor de koppeling minder snel slipt.

_________________
De beste raad is voorraad!!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 12:28 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2693
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Wat erg goed helpt, is er voor zorgen dat de olie (0W20 of ATF) goed uit de koppeling kan slingeren door de centrifugaalkracht. Dus de groefjes tussen de koppeling bekleding goed uitvijlen of -krabben. Ook kan je nieuwe groeven of gaten maken in de zijkant van het koppl.huis (in de opstaande lippen dus) waardoor de overtollige olie naar buiten kan.
Als je dit goed doet heb je waarschijnlijk niet eens sterkere veren nodig, zo was het in elk geval bij mijn HMW.
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
HMW Koppelingshuis bewerkt 2.jpg
HMW Koppelingshuis bewerkt 2.jpg [ 136.73 KiB | 527 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 13:48 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:22
Berichten: 138
Woonplaats: Wieringerwerf
He, dat is een mooie oplossing die extra gaten. Hulpveren van FN is geen probleem. En momenteel heb ik er kreidler/zundapp versnellingsbak olie in. Toch nog's naar ATF olie kijken. Vond onderstaande veren nog. Niet meer dan 3x plaatsen. Iemand hier ervaring mee?

https://www.mofakult.ch/sachs/kupplung/ ... manuell-40

_________________
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig sleutelen ...
Berini Jeunesse (1964)
Honda CD50-H(1972)
Sparta Sport 3V (1973)
Zundapp C50 Super 441 (1971)
http://www.bromfietsnet.nl


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 19:47 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2693
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bij HMW heb ik het wel gedaan, 3 van de 6 veren zwaardere erin. De koppeling ging wel iets zwaarder maar nog te doen.
Mofa-Cult uit Zwitserland ken ik. Ik denk een goed bedrijfje en ze hebben toffe spullen, maar duur.
Groet, Ötzi


Bijlagen:
Mofa Zwitserl..jpg
Mofa Zwitserl..jpg [ 198.76 KiB | 513 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 16:52 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:22
Berichten: 138
Woonplaats: Wieringerwerf
Het is wel zo, dat normale nieuwe koppelingsveren sterker zijn, dan diegenen, die er al in zaten. Daar zitten jaren van drukveer verslapping in...

_________________
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig sleutelen ...
Berini Jeunesse (1964)
Honda CD50-H(1972)
Sparta Sport 3V (1973)
Zundapp C50 Super 441 (1971)
http://www.bromfietsnet.nl


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 17:40 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 29 jul 2017, 21:28
Berichten: 11
Woonplaats: Velp
Of je zet er dikkere platen in standaard is +- 3,6 mm per plaat maar ze zijn er ook in 5 mm, scheelt toch gouw 2,8 mm in totaal dus meer drukkracht van de nu aanwezige veren .


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Zwaardere koppelingsveren voor een Sachs 50/4 motor
BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 18:05 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:22
Berichten: 138
Woonplaats: Wieringerwerf
Ben zelf al bezig geweest met 4,8mm platen en die waren al te dik...
Sachshobby van Wietse Visser heeft platen van 3,7mm, dus dat scheelt ook al weer.
Eerst maar even proefrijden, zat te dikke olie in. Nu Kreidler/Zundapp olie...

_________________
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig sleutelen ...
Berini Jeunesse (1964)
Honda CD50-H(1972)
Sparta Sport 3V (1973)
Zundapp C50 Super 441 (1971)
http://www.bromfietsnet.nl


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74384

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling