Het is nu 19 dec 2018, 11:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74389 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sparta Sport 1966-67
BerichtGeplaatst: 03 nov 2018, 13:28 
Bromfiets liefhebber

Hallo!

Ik ben in het bezit van deze mooie (maar wel vieze) Sparta. Het heeft geen motor meer, zoals u in de foto wel kan zien, en dat en andere dingetjes wil ik gaan oplossen.

Ik heb daar een paar vragen bij. Allereerst: Er zit een JLO V49/3 met tandwieloverbrenging op. Bijzonder blokje voor wat ik normaliter verwacht bij Sparta, en vandaar dat ik een beetje sceptisch ben over wat er nou wel op past en wat niet. Daarnaast is mijn Sparta volledig Nederlands. Niet bedoeld voor export of zoiets.

Mijn vragen zijn:
- Ik heb nieuwe bowdenkabels nodig. Versnelling, koppeling, gas en voorrem. Ze zijn allemaal weg bij mij.

Is de ene kant van de kabel bevestigd met een soort knobbeltje en is de andere kant gewoon een kabeluiteinde waar je een tonnetje op moet schuiven?
Een verkoper wil mij deze kabels verkopen en inkorten, dus ik vroeg me af of er iets bijzonders gebeuren moest naast gewoon knippen.

- Die demper bij mij is niet zo jofel meer. Als ik de moer vastdraai zit er nog steeds speling in verhouding tussen de twee delen van de hulzen. Wat is de diameter die ik nodig heb?

- Hoe zit de ontsteking in elkaar? Is dat gewoon bosch zoals bij zo'n beetje alle oude brommers uit die tijd? (Zoals bij Kreidler?) Of zitten er speciale, specifieke delen op?

- Ik wil graag mijn teller repareren. Ik denk dat die kapot is, gezien het verhaal wat mijn oom me meegegeven heeft. Ik ga vandaag nog even kijken hoe het nou zit, maar zoveel mogelijk bijzonderheden in vergelijking met de VDO's die op Kreidler zitten zou ik erg waarderen. Er zat toch verlichting op die tellers?

- De bout die het carter zou moeten laten leeglopen van olie komt er niet uit. Ik kan het draaien maar er gebeurt niets mee. Heeft iemand gelijke ervaringen?

Ik hoop dat u wat kan met mijn vele vragen. Groeten, Jouke!

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Is er ergens een bestandje die allemaal artikelnummers verbind met dit motortje?
Typeplaatje JLO 800x450.jpg
Typeplaatje JLO 800x450.jpg [ 168.49 KiB | 381 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Voordat ik dat ding de schuur uitrijd zal ik de voorlamp gepoetst hebben
Sparta Sport vooraanzicht 337x600.jpg
Sparta Sport vooraanzicht 337x600.jpg [ 65.34 KiB | 381 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Geen zuiger, geen cilinder, en ergens in de onderdelendoos van 30 kilo een oude cilinderkop..
Sparta Sport rechterzijaanzicht 800x600.jpg
Sparta Sport rechterzijaanzicht 800x600.jpg [ 122.99 KiB | 381 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Wij hollanders waren eigenlijk wel goed in mooie brommers maken
Sparta Sport Achteraanzicht 337x600.jpg
Sparta Sport Achteraanzicht 337x600.jpg [ 57.07 KiB | 381 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Best okay toch? Een nieuw zadeltje of een renovatie van de oude en standaard is wel nodig..
Sparta Sport 66-67 - 800x450.jpg
Sparta Sport 66-67 - 800x450.jpg [ 133.45 KiB | 381 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sparta Sport 1966-67
BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 21:32 
Bromfiets liefhebber

Vervelend, maar ik weet de reden hiervan niet.
Enkele tips, voor de kabels kun je bij cable-shop een set assorti bromfietskabels kopen (zitten in een pizza doos), kosten ongeveer €15,00, en hier zitten voldoende kabels in.
De teller kun je simpel controleren door er een lucifer onder in te steken en hier aan draaien. Gaat de wijzer op en neer dan is de teller waarschijnlijk goed en is de aandrijving defect.(meestal het geval).
De olie-aftapbout is waarschijnlijk dol gedraaid. Een stalen bout in een aluminium blok. Pak een M14 bout, boor hier een 5 mm gat in en tap hier M8 draad in. Zet hier een M8 bout in.
Maak het gat in het blok geschikt voor de M14 bout en zet deze aan de binnenzijde vast met een klein PLATTE moer. Nu kun je voortaan aftappen via de 8mm bout. Zorg natuurlijk wel dat de 8mm bout niet boven de platte moer uit steekt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 21:42 
Bromfiets liefhebber

Da's een goede tip. Dat ga ik dan maar eens doen

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 22:05 
Bromfiets kenner

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
JoukeRodenhuis schreef:
kees2007 schreef:
Jouke,

wordt lid van de Spartabromfietsclub en dan krijg je antwoord op alle vragen en de beschikking over veel documentatie.

Ik heb dat al geprobeerd. Het antwoord op mijn vraag kreeg niet echt een warm onthaal. Uiteindelijk leek het erop dat men liever niet had dat ik er bij kwam uit mijn eigen belang. Ik heb er wel bij gemeld waarom het eigen belang is, ik ben maar 19 en zit op school. Hoe kan ik dan bijdrage leveren aan een club?

Ik heb uiteindelijk een ander vraagje waaronder de vraag voor kennisbronnen gesteld aan Clemens Janssen en hij heeft me doorverwezen naar hier.

In ieder geval bedankt voor de moeite

Hij bezoeken van een onderdelendag (niet een sparta plusdag, da's wat anders) is voorbehouden aan leden van de sparta bromfietsclub.
Onderdelen worden hier voor schappelijke prijzen aangeboden aan leden van de sparta bromfietsclub, dit om te voorkomen dat handelaren onderdelen weer doorverkopen en hier de nodige winst op maken..
Ik heb je destijds op het sparta forum een eerlijk antwoord gegeven dat de onderdelen die je toen zocht je waarschijnlijk niet op een sparta onderdelendag zou tegenkomen
Al je vragen die je verder hebt gesteld op het sparta forum zijn netjes en correct beantwoord.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 22:46 
Bromfiets liefhebber

pjotr-36 schreef:
JoukeRodenhuis schreef:
kees2007 schreef:
Jouke,

wordt lid van de Spartabromfietsclub en dan krijg je antwoord op alle vragen en de beschikking over veel documentatie.

Ik heb dat al geprobeerd. Het antwoord op mijn vraag kreeg niet echt een warm onthaal. Uiteindelijk leek het erop dat men liever niet had dat ik er bij kwam uit mijn eigen belang. Ik heb er wel bij gemeld waarom het eigen belang is, ik ben maar 19 en zit op school. Hoe kan ik dan bijdrage leveren aan een club?

Ik heb uiteindelijk een ander vraagje waaronder de vraag voor kennisbronnen gesteld aan Clemens Janssen en hij heeft me doorverwezen naar hier.

Hij bezoeken van een onderdelendag (niet een sparta plusdag, da's wat anders) is voorbehouden aan leden van de sparta bromfietsclub.
Onderdelen worden hier voor schappelijke prijzen aangeboden aan leden van de sparta bromfietsclub, dit om te voorkomen dat handelaren onderdelen weer doorverkopen en hier de nodige winst op maken..
Ik heb je destijds op het sparta forum een eerlijk antwoord gegeven dat de onderdelen die je toen zocht je waarschijnlijk niet op een sparta onderdelendag zou tegenkomen
Al je vragen die je verder hebt gesteld op het sparta forum zijn netjes en correct beantwoord.

100% gelijk. Alleen ik heb dan nog steeds geen toegang tot de documentatie die mij toch wel handig lijkt, en ik vind het een beetje stom om alles maar te vragen terwijl het gewoon in de boekjes te vinden is

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 23:06 
Bromfiets kenner

Tja, er zijn meer clubs waar je als bezoeker of gebruiker niet de volledige documentatie kunt bekijken.
Je zult als club of vereniging toch inkomsten moeten hebben om alle activiteiten te bekostigen.
Zou alle documentatie voor iedereen vrij toegankelijk zijn dan zouden er veel minder leden en dus ook heel wat minder inkomsten zijn.
Ook oudebrommers.nl heeft inkomsten nodig om te kunnen blijven voort bestaan alleen hebben zij gekozen voor vrijwillige donatie.
Als niemand wat zou doneren dan zou ook deze mooie site niet kunnen blijven bestaan...

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 23:17 
Bromfiets liefhebber

pjotr-36 schreef:
Tja, er zijn meer clubs waar je als bezoeker of gebruiker niet de volledige documentatie kunt bekijken.
Je zult als club of vereniging toch inkomsten moeten hebben om alle activiteiten te bekostigen.
Zou alle documentatie voor iedereen vrij toegankelijk zijn dan zouden er veel minder leden en dus ook heel wat minder inkomsten zijn.
Ook oudebromfietsen.nl heeft inkomsten nodig om te kunnen blijven voort bestaan alleen hebben zij gekozen voor vrijwillige donatie.
Als niemand wat zou doneren dan zou ook deze mooie site niet kunnen blijven bestaan...

Ik heb een bijdrage er wel voor over, ligt eraan hoeveel het is. Maar ik denk eraan om deze brommer te verkopen nadat ik er een beetje op rond heb gereden. Daarna heb ik geen reden meer om in de Sparta club te blijven, tenzij ik ineens nog zo'n project krijg natuurlijk maar dat betwijfel ik. Dat maakt het dan nog een keer lastig..

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 23:29 
Bromfiets kenner

JoukeRodenhuis schreef:
pjotr-36 schreef:
Ook oudebromfietsen.nl heeft inkomsten nodig om te kunnen blijven voort bestaan alleen hebben zij gekozen voor vrijwillige donatie.

Ik heb een bijdrage er wel voor over, ligt eraan hoeveel het is. Maar ik denk eraan om deze brommer te verkopen nadat ik er een beetje op rond heb gereden. Daarna heb ik geen reden meer om in de Sparta club te blijven, tenzij ik ineens nog zo'n project krijg natuurlijk maar dat betwijfel ik. Dat maakt het dan nog een keer lastig..

ha ha ha, Ik zocht ook een oude brommer om klaar te maken en er op te gaan rijden, maar het werden er twee, omdat ze me aangeboden werden. Inmiddels heb ik er 4, 3 Sparta's en een triumph.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 09:22 
Bromfiets kenner

JoukeRodenhuis schreef:
kees2007 schreef:
Jouke,

Ik lees dit bericht nu nog eens en ik denk dat je 'een bijdrage leveren aan de club' misschien wel verkeerd hebt opgevat alhoewel ik niet precies weet in welk verband dit is genoemd.
Waarschijnlijk is er een financiële bijdrage bedoeld want uiteindelijke heeft iedereen wel iets van een eigen belang. (vragen , onderdelen, enz.)
Een lidmaatschap kost 20 euro met eenmalige inschrijfkosten van 2,50 euro.
Ben je geen lid dan kan je het forum ook gewoon bezoeken en vragen stellen en deze worden ook beantwoord, alleen is niet alle documentatie in te zien.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 09:56 
Bromfiets liefhebber

Albert55 schreef:
JoukeRodenhuis schreef:
pjotr-36 schreef:

ha ha ha, Ik zocht ook een oude brommer om klaar te maken en er op te gaan rijden, maar het werden er twee, omdat ze me aangeboden werden. Inmiddels heb ik er 4, 3 Sparta's en een triumph.

Tja zo is het ook bij mij gegaan. Ik kon de ouwe Kreidler van m'n pa die in een hoekje stond en ineens had m'n oom zoiets van "hier heb je er twee die ik niet meer wil". Op een paar oplosbare probleempjes na zijn ze nog mooi ook!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74389 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]