Het is nu 21 jul 2019, 08:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76251 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 19 okt 2009, 19:35 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1328
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Alles hangt samen met de zuiger die je gebruikt,de penhoogte is bepalend.
Zundappzuigers?volgens mij hebben die ook een dubbele veer............
De poorten 2mm omhoog halen moet je mee oppassen,vulplaten zijn makkelijker en niet zo duur als een verklote cilinder.
Die asymetrische kop is toch al kansloos,een wisselkop is gauw gemaakt.
Minarellizuigers van een scooter heb je ook in 38mm......met millimeterveer!
Om de cilinder uit te meten op het blok gebruik je gewoon sluitringen van 1mm.......wel de cilinder door middel van 2 moeren vastzetten....zonder kop natuurlijk,gebruik i.p.v.de kop 2 buisjes.
rené


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010, 10:05 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 01 okt 2008, 23:34
Berichten: 73
Afbeelding

Hier klopt maar weinig van...

Aangenomen dat je zuiger helemaal bovenin komt:
Je uitlaat is 11 hoog en begint 27 vanaf de bovenzijde.
Opgeteld komt dit op 38, terwijl je slag 42 is.
Dus je uitlaat kan waarschijnlijk nog wat naar beneden uitgewerkt worden, hij opent nu meer dan 100%

Je spoelers beginnen op 35 vanaf de bovenzijde en zijn 8 hoog. Bij elkaar is dat 43.
Je spoelers openen dus niet helemaal, 1mm is onbenut. Bij een hoogte van 8mm is dat toch zo'n 12% !

Ik zou zeggen, hoog je cilinder van onderen een mm op en werk je uitlaat zo bij dat de onderzijde vd uitlaatpoort gelijk ligt met de bovenkant van je zuiger als deze in ODP staat.

Nu van boven zover afdraaien dat je zuiger helemaal boven in komt.
Als je dan toch je cilinder eraf hebt liggen, maak dan meteen de flow vd cilinderpoorten in orde. Doorgaans is die vrij bagger bij standaard cilinders. Dit is gewoon een kwestie van de poorten naadloos aan laten sluiten op het carter. Kort je zuigerhemd zodanig in dat je inlaat helemaal open staat als de zuiger in BDP staat, zo word ook je inlaat volledig benut.
Hogedruk kopje monteren, of zelf draaien, degelijke uitlaatbocht monteren, waarbij een 32mm totaal overbodig is. Een straatbrommertje maakt veel te weinig toeren voor zo'n dikke bocht, een 28 voldoet prima!

Mocht je trouwens vaker je timingen op willen meten, monteer dan gewoon ff een gradenschijf op je vliegwiel. Dan kun je het veel beter aflezen en je zult zien dat de waarden die je nu hebt flink afwijken. Hoe netjes je ook gewerkt hebt.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 31 jul 2011, 00:03 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 03 feb 2011, 17:14
Berichten: 33
waarom 80??


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 18:23 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2009, 12:22
Berichten: 149
Woonplaats: Wieringerwerf
Ik heb een Zundapp uitlaat met fluitdemper op de sachs 50/4 en dat loopt prachtig en is wat feller. Je wint er zo weer een paar km extra bij, dat tenopzichte van een originele sachs demper.

_________________
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig sleutelen ...
Berini Jeunesse (1964)
Honda CD50-H(1972)
Sparta Sport 3V (1973)
Zundapp C50 Super 441 (1971)
http://www.bromfietsnet.nl


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 19:52 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 22 feb 2009, 20:53
Berichten: 222
Woonplaats: Dalfsen (ov)
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
En waar zou ik deze uitlaat kunnen bestellen?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 20:41 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 30 dec 2009, 01:53
Berichten: 19
Iedereen met een standaard Sachsblokje zou eens moeten kijken naar de zuiger als hij in het ODP staat. Dan zie je dat hij de spoelpoorten niet helemaal vrij laat komen. Daardoor wordt de doorstroming van het benzine/luchtmengsel geremd en kan de cilinder niet goed vullen. Dit is door Sachs gedaan om deze motoren aan de wettelijke afstelling te houden, zodat ze niet sneller kunnen als ± 45km. En daardoor is een standaard cilinder zeer moeilijk op te voeren. Ikzelf rij een Sparta met Sachs 4V standaard. Doordat ik de inlaat en van onderen de spoelpoorten en de uitlaatpoort heb uitgeschuurd met de Dremel loopt hij ± 55 km/u. Dus ik heb alles glad gemaakt, dit alles is nogal zeer ruw van binnen. Dus niets groter gemaakt, alleen glad. Hiermee ben ik tevreden. Ben zelfs met deze cilinder met de Spartaclub naar Sparta in Griekenland gereden. En hij zit er nu nog steeds op. Verder heb ik een 32 mm bocht met een lengte van 34 cm, en een 70 mm uitlaat erop zitten. En een standaard 12 mm carburateur. 1/12/212 Bing. O ja, tandwiel verhouding is 12/ 30 tands.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 10:11 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 okt 2015, 00:49
Berichten: 354
Woonplaats: ridderkerk
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Wil niet zeuren maar zoveel moeite voor een paar km
Harder de magneet van mij helemaal origineel doet op zijn gemak 55 km dus wat is de winst ?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76251 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling