Het is nu 23 jul 2019, 19:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76273
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fuchs
BerichtGeplaatst: 31 aug 2018, 20:25 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Op een Nederlandse website lees ik dat het frame van deze HMW/Fuchs Foxinette zou zijn ontworpen door Jan Jonker.
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Jan de HMW-man, weet jij daar iets over?
Groeten, Ötzi

Bijlagen:
Foxinette.jpg
Foxinette.jpg [ 110.77 KiB | 972 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fuchs
BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 15:29 
Bromfiets Koning

Ötzi schreef:
Op een Nederlandse website lees ik dat het frame van deze HMW/Fuchs Foxinette zou zijn ontworpen door Jan Jonker.
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Jan de HMW-man, weet jij daar iets over?
Groeten, Ötzi

Hier is mijn totaal niets van bekend Jan Jonker was wel als eerste met een Plaatframe zoals
de Admiraal en daarna de HMW Sport met zijn Amerikaanse Vis staart.

Jan Jonker schrijft in de HMW folders; wij zijn de eerste met een Amerikaanse staart of vleugel die later ook Beta heeft gekregen met een kleine weizig ging.

Maar wie heeft nu het Sprintmaster frame ontwikkeld of getekend waarmee ik heb gerace’t !
Ik heb ze ook in div: kleur/combinatie’s gezien !
Verder weet ik weinig van HMW alleen dat ze sterk en snel waren nadat ik de HMW Admiraal van mijn broer had gekocht. Ben ik hem gaan opvoeren !

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Deze foto is de Sprintmaster goed herkenbaar met het buizen Sport frame.
AAA2089C-C881-485E-BAA8-F4482564EFFA.jpeg
AAA2089C-C881-485E-BAA8-F4482564EFFA.jpeg [ 180.33 KiB | 162 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Mijn Sprintmaster met HMW 50 N3 motor en 16 mm Dell Orto Sport carberateur.
A9471D37-9655-4A0A-BE82-C8193E75D925.jpeg
A9471D37-9655-4A0A-BE82-C8193E75D925.jpeg [ 99.08 KiB | 162 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jan van Leeuwen op 03 jun 2019, 10:53, in totaal 3 keer bewerkt.
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fuchs
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 10:29 
Bromfiets kenner

Jan Jonker heeft nooit frames ontworpen. Het Foxinette frame is een Universeel frame, waarschijnlijk Italiaans en werd aan tal van bromfietsmerken geleverd. Het plaatwerk frame van de HMW Admiraal is een Italiaans Universeel frame (Legnano?) en werd geleverd aan tal van bromfietsmerken in geheel Europa. Het plaatwerk frame met visstaart is een Italiaans frame ontworpen en gemaakt door door Peripoli en werd geleverd aan tal van bromfietsmerken in geheel Europa.
Het valt mij op dat veel mensen, in het algemeen, op deze site een ruime fantasie hebben. En met name over Jan Jonker gaan veel fantasien de ronde. Die man heeft, in 1953, één bestaand HMW motorblokje gemodificeerd (dat betekend aangepast of veranderd). En verder heeft hij alleen maar gehandeld in bromfietsen en onderdelen. Iedereen kon bij HMW kopen en eventueel van een eigen logo laten voorzien. Evenals bij tal van Italiaanse bedrijven en dat heeft Jan Jonker gedaan. Toen HMW ophield te bestaan, heeft Jan Jonker heel veel onderdelen gekocht op een faillisementsveiling en met die onderdelen, samen met frames die gekocht werden in Italie, bromfietsen samengesteld (samen laten stellen). Jan Jonker was gewoon een slim zakenmannetje, die geluk gehad heeft in de bloeitijd van de bromfiets.

O Ja, nu ik toch bezig ben, Ik zou het erg op prijs stellen als bromfietsliefhebbers, niet altijd een rieten mandje, een koffer of een lederen tas op hun bromfiets willen binden. Geen enkel bromfietsmerk leverde bromfietsen af met die rotzooi. Ook vlaggetjes en vossenstaarten, horen niet thuis op een brommer, maar op een kermis. Het oogt zo kleinzielig.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76273

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]