Het is nu 19 jul 2019, 16:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76242 Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 11 dec 2018, 16:59 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 253
Adressen zijn altijd welkom.
Alleen denk ik dat ik de oplossing heb.
Ik ga nieuwe klepgeleiders maken . Maar dan zonder gat. Deze plaats ik in de cilinderkop en boor ze uit op de draaibank en in dezelfde opstelling verdiep ik mijn klepzittingen. Dan moet alles in "lijn" zitten. Als ik het zo doe heb ik het vlak waar de klepdeksel op zit haaks op mijn klepgeleiders.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 16 dec 2018, 16:46 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 253
Dit weekend de kop aangepast

Bijlage:
IMG_20181215_142546.jpg
IMG_20181215_142546.jpg [ 23.42 KiB | 684 keer bekeken ]


Eerst nieuwe "blinde" klepgeleiders gemaakt en gemonteerd en de kop in het center geplaatst.

Bijlage:
IMG_20181216_132314.jpg
IMG_20181216_132314.jpg [ 36.74 KiB | 684 keer bekeken ]


Klepgeleiders geboord en met een ruimer op maat gemaakt.

Bijlage:
IMG_20181215_154051.jpg
IMG_20181215_154051.jpg [ 22.38 KiB | 684 keer bekeken ]


Toen de klepzittingen op maat en op diepte gemaakt.

Bijlage:
IMG_20181216_140519.jpg
IMG_20181216_140519.jpg [ 37.76 KiB | 684 keer bekeken ]


Resultaat.

Bijlage:
IMG_20181216_140557 (1).jpg
IMG_20181216_140557 (1).jpg [ 41.14 KiB | 684 keer bekeken ]


Nu moet alleen de kop nog gevlakt en de bovenkant in de kop worden gevlakt.
Dan de kop monteren en kijken hoe diep de "kamers" in de zuiger en hoe dik de koppakking moet worden.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 16 dec 2018, 17:08 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 3039
Woonplaats: Lommel B.
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Mooi stuk werk, knap! Heb je zelf de machines om dit te kunnen doen?
Gr. Ötzi

_________________
'If you cannot do great things, do small things in a great way!'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 16 dec 2018, 20:33 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 253
Dit heb ik op de draaibank gemaakt. Ik heb van Rodolfo een voorbeeld van een houder gekregen hoe je de kop in de draaibank kan zetten.
Alleen heb ik het op een andere manier gedaan dan hij doet. Bij mijn cilinderkop was het vlak van de kleppendeksel niet evenwijdig aan het cilindervlak . Daarom heb ik ook blinde klepgeleiders gemonteerd. En toen alles bewerkt.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 06 jan 2019, 23:41 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 3039
Woonplaats: Lommel B.
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Deze folder van de Motom 98TS vond ik op ebay. Het frappante dat er op te zien is vind ik vooral die testbaan rond de fabriek. Was dat echt zo, of meer zo van 'de wens is de vader van de gedachte'? Het lijkt me wel gevaarlijk om op die baan voluit te gaan! Als je er af gaat is het op zijn minst goed balen!
Groet, Ötzi


Bijlagen:
Motom 98.jpg
Motom 98.jpg [ 101.82 KiB | 590 keer bekeken ]

_________________
'If you cannot do great things, do small things in a great way!'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 22:09 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 253
Volgens mij was die baan werkelijk zo en ook nog overdekt.
Ik heb de zuiger met 0.5 mm verlaagd en een dikkere pakking gemonteerd.
Daarna alles weer opgebouwd en de Motom gestart . Liep eerst als een zonnetje . Toen toch maar besloten om even te rijden. Dit duurde 50 meter toen daalde de motor in toeren , koppeling in geknepen en toen werd het stil. Krukas vast.
Weer de krukas gedemonteerd en zag toen dat mijn passing voor het drijfstang lager te krap is. Ook had ik een smeergroef in het drijfstang asje gemaakt. Ik denk dat dit niet nodig was geweest omdat dit , denk ik , de oliefilm tussen de as en de bronzen bus verstoort. Weer een uitdaging.
Ik ga eerst mijn vrouw haar simson schwalbe pimpen. Die moet ook nog klaar voor het seizoen .
Die ga ik iets verlagen en word botsautogroen met rood.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 14 apr 2019, 20:45 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 253
Ik ben ondertussen toch maar weer met mijn Motom begonnen.
Nu een drijfstang met naaldlagering gemonteerd. Was het een beetje zat na de vastloper. Maar ja dat hoort er ook bij .
Toen het blok weer gemonteerd en een andere nieuwe carburateur geplaatst. Ook een betere carter ontluchting gemaakt . en een meter geplaatst om de oliedruk te meten.
Bijlage:
IMG_20190413_151540.jpg
IMG_20190413_151540.jpg [ 42.33 KiB | 295 keer bekeken ]

Even proefgereden met de sproeier bezetting die in de nieuwe carburateur zit. Kon hem nu tot in zijn 2 over de 10.000 rpm trekken. Maar lekker rijden deed het nog niet. Toen de bougie even bekeken , en die was zwart. De sproeier was een 80 die verkleind tot 76. Bougie er in gedraaid en je raad het al. De draad in het bougie gat kapot. Dus weer de kop er af en nieuwe draad in de cilinderkop gemaakt met een helicoil. Het voordeel hiervan was dat ik er toen achter kwam dat mijn koppakking niet goed was. Dus deze ook maar nieuw gemaakt. Die heb ik zelf maar van koper gemaakt omdat de dikte die ik nodig heb niet in de handel verkrijgbaar is. Gisteren de boel weer gemonteerd en weer even gereden . Reed al weer een stukje beter met de kleinere sproeier. Kon alleen niet de mengsel schroef open draaien , dan hield hij er direct mee op. Dus de stationair sproeier ook vervangen van een 50 naar 35. Nu moet ik alleen nog proefrijden. Moest vandaag eerst even naar de beurs in Heerhugowaard voor wat onderdelen . Dus ik hoop dat ik deze week nog wat tijd kan vinden om te probefahren.
Bijlage:
IMG_20190413_151550.jpg
IMG_20190413_151550.jpg [ 47.6 KiB | 295 keer bekeken ]


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 14 apr 2019, 22:22 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 3039
Woonplaats: Lommel B.
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja, ik ken het. Je denkt even dit nog doen of dat nog maken, maar in de praktijk gaat er bijna altijd wel iets mis of blijkt er iets niet te kloppen.
Dan ga je aan het werk om het te doen kloppen, maar dat kost veel tijd en...……. meestal ook geld! Maar we doen wel veel ervaring op en we hebben fun en hopelijk ook SATISFACTION!
Succes ermee verder!
Groet, Ötzi

_________________
'If you cannot do great things, do small things in a great way!'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76242 Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling