Het is nu 21 mei 2019, 20:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75599
Auteur Bericht
 Berichttitel: Met mijn Jawa 210 naar de RDW
BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 19:17 
Bromfiets liefhebber

Afgelopen week ben ik met mijn zelf gerestaureerde Jawa 210 bromfiets naar de RDW gegaan om hem te laten keuren zodat ik een kenteken kan krijgen. Er zat nog geen kenteken op maar wel een ouderwets verzekeringsplaatje uit 1998 :mrgreen: .

De mechanische keuring stelde niet zo veel voor, alles was in orde en de keurmeester complimenteerde de goede staat van de bromfiets. Hij hoefde niet eens op de rollerbank omdat hij wel geloofde dat alles standaard is.

Toen kwam echter het onderwerp framenummer (VIN)... Deze staat bij een Jawa op een aluminium plaatje dat op het balhoofd bevestigd is. Na lang overleg met een collega keurmeester kwamen ze mij vertellen dat dit niet genoeg is, en dat het nummer ook op het frame ingeslagen moet worden.
Ik baalde enorm na het horen van dit nieuws omdat ik het frame heb laten stralen en poedercoaten bij een spuiterij, wat op zich al een vrij dure klus was.

De keurmeester legde mij uit dat ze een stuk frame zullen moeten kaal schuren en daar het nummer met een apparaat moeten inslaan.
Hier moet ik wel een andere keer voor terug komen en een nieuwe afspraak maken wat mij €84 bovenop de prijs van deze keuring gaat kosten.

Nu is mijn vraag aan de andere forumleden of dit wel echt noodzakelijk is?? De bromfiets is gebouwd in 1992 volgens het framenummer. Is het dan niet ook zo dat de bromfiets volgens de eisen van die tijd gekeurd kan worden en een kenteken kan krijgen? Bij Jawa brommers werd het framenummer destijds niet in het frame geslagen maar op een aluminium plaatje gezet.

Ik kan me niet voorstellen dat het per se ingeslagen moet worden om een kenteken te krijgen...

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Met mijn Jawa 210 naar de RDW
BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 19:20 
Bromfiets kenner

Ik denk dat je blij moet zijn dat het zo mag...

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 20:10 
Bromfiets Koning

Is het een origineel in Nederland verkocht model? Zo ja, dan kan je verwijzen naar de typegoekeuring die ze destijds hebben afgegeven en ook het feit dat een merk als Sparta al haal brommers voorzag van een aluminium plaatje met daarop het framenummer. Een oldtimerkeurmeester moet dat weten. Ik zou je adviseren om daarover toch nog even telefonisch contact op te nemen.

mvg
Marco

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 20:28 
Bromfiets Koning

Ik betwijfel of een brommer uit 1992 oud genoeg is om een los plaatje toe te staan.
Het kan ook een probleem zijn dat het plaatje er af geweest is voor het poedercoaten.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 16:08 
Bromfiets liefhebber

@spartafiel
Ik weet niet of de fiets origineel in Nederland verkocht is. De enige informatie die ik heb is het verzekeringsplaatje uit '98.

Ik zal nog eens bellen met de RDW om zeker te zijn dat het nummer ingeslagen moet worden.
Verder denk ik dat er weinig anders op zit dan door de zure appel heen te bijten. Lesje geleerd voor de volgende keer.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75599

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]