Het is nu 22 mei 2019, 22:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75617
Auteur Bericht
 Berichttitel: Autocycle
BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 22:02 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
In Engeland zijn er na de oorlog veel merken geweest die een z.g. Autocycle van 98cc op de markt brachten.
Met hun trappers en laag gewicht waren het eigenlijk voorlopers van de bromfietsen. In Engeland is de brommer overigens nooit een succes geworden. Misschien vanwege de kenteken- en rijbewijsplicht.
Ik vind het altijd heel interessant die Autocycles te bekijken, welk blok eronder zit en hoe ze het hele rijwielgedeelte geconstrueerd hebben. Op het treffen van Sars Poteries in Noord Frankrijk, op de eerste zondag van juni, zijn er altijd veel Engelsen.
Ieder jaar zie je daar wel een paar Autocycles.
Hierbij een hele zeldzame, een Rainbow Sprite van 1950 met Villiers MK 2F motor, bxs 47x57mm, 2 versn., voorvering op rubber.
Het vreemdste is misschien wel de wielmaten, van voor een groot 26" wiel en achter een 20". Dat was zo gemaakt om een lage zit te creëren. Ik zie nu pas dat deze Autocycle geen trappers heeft, opmerkelijk!
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
Rainbow Sprite.jpg
Rainbow Sprite.jpg [ 51.99 KiB | 389 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Autocycle
BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 14:40 
Bromfiets kenner

Ötzi,

Leuk machientje. De Villiers 2F was de opvolger van het "Junior-de-Luxe" blokje (dat had een liggende cilinder, vliegwiel links) met eveneens maar één vaste overbrenging. Vermogen 2 pk bij 3750 rpm. Om de de verwarring te bevorderen (?) heette de tweeversnellings-uitvoering 1F....(2,8 pk bij 4000 rpm). Zowel 1F als 2F hebben een staande cilinder en het vliegwiel aan de rechterzijde.
De vraag rijst daarom: heeft de afgebeelde Rainbow Sprite misschien nog een Villiers-de-Luxe 98 cc blok?

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 17:30 
Bromfiets Koning

Je schijnt alles te weten over Villiers motoren! Interessant, maar zo te zien heeft deze niet de liggende cylinder.
Bij de afbeelding stond duidelijk vermeld om welk type het ging en dat hij 2 v. heeft.
Hierbij nog 2 Autocycles een James en een Sun in Sars Poteries in N.Frankrijk, best zeldzame dingen!
Welke motoren zitten hier onder Ducini?
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
autocycles Sun en James kl..jpg
autocycles Sun en James kl..jpg [ 217.73 KiB | 364 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 18:14 
Bromfiets kenner

Ötzi,

Valt wel mee hoor, met die kennis. Mijn eerste Sparta-motor (bj. 1938) had een 122cc Villiers 9D ("AAA") motorblok. Uit die tijd (medio jaren '60) heb ik nog twee boekjes met uitgebreide info over veel Villiers motorblokken.
De 98 cc "Junior" werd al in WW2 gebruikt en had koelribben onder een hoek met de cilinder (met "vaste" kop"), een kamzuiger en een 14mm bougie. De naoorlogse verderontwikkeling "Junior-de-Luxe" was als complete unit verwisselbaar, maar intern behoorlijk gemoderniseerd: losse aluminium cilinderkop, 18mm bougie, een vlakke zuiger en ook de Villiers-overdaad aan poorten: vier overstroompoorten en twee uitlaatpoorten, net als de 9D. Zo te zien hebben zowel de Sun als de James zo'n blok (boring/slag 50/50mm). Veel meer autocycle-plaatjes op http://www.autocycles.co.uk/autocycle_archives_01.htm (De aangegeven jaartallen zijn niet allemaal even betrouwbaar!).

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 19:03 
Bromfiets Koning

Wow, 4 spoelpoorten? Dat geeft toch meer vermogen? Maar deze blokken waren/zijn juist per definitie ontzettend tam. Ze lopen wel heel mooi en het stationair lopen is een lust voor het oor!
Heb jij ook technische informatie/documentatie van de Villiers motoren van de laatste jaren, 250cc één- en tweecilinders en de 325 tweecilinder?
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 19:48 
Bromfiets kenner

Ja, het nieuwere boekje bevat ook diverse gegevens/tekeningen van de 246cc ééncilinder, de 249cc en 324cc twins. De beroemde "Starmaker" blokken hadden een compressieverhouding tot maar liefst 12:1.

Op de Engelse versie van eBay staan steeds veel Villiers boekjes te koop. Er zijn dure bij, maar dat is, gezien het aanbod, beslist niet nodig. Let wel op dat er vaak van één boekje wel 13 drukken van verschillende uitgiftejaren bestaan.

Groet,
Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 apr 2019, 22:10 
Bromfiets Koning

De Starmaker, dat wekt mooie herinneringen op aan de motocross in de jaren '60.
Ja, de crossblokken hadden een compressieverh. van 1 :12 en 25pk bij 6000 omw.min. De raceblokken voor o.a. in de Greeves Silverstone en Cotton wegracers, hadden 1 op 13 en 32pk bij 7000 omw.min.
Het kan zijn dat Greeves in die tijd al een blok had met Alpha carters en een eigen cilinder en kop. Weet jij dat Ducini?
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: De bekende 6-daagse rijder Jan van de Hoek op Greeves Silverstone
greeves-silverstone JvdH..jpg
greeves-silverstone JvdH..jpg [ 28.97 KiB | 317 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Cotton met telescoop voorvork (niet origineel)
Cotton Starmaker gr..jpg
Cotton Starmaker gr..jpg [ 166.81 KiB | 317 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 18:36 
Bromfiets kenner

Ötzi,

Greeves was in die tijd een merk dat ik alleen kende uit de Engelse motorbladen. Omdat ze er wel stoer uitzagen hebben we toen een "bolle" Berini M21 British Racing Green geverfd en de spatborden vervangen door dunne strookjes blik. Door het gebrek aan versnellingen kon je er natuurlijk geen molshoop mee bestijgen, maar op het Scheveningse strand met eb op het harde zand hadden we toch een hoop plezier met deze "Baby Greeves" (ja, dat stond op de tank !). Wat jammer dat er helemaal geen foto's van zijn, dat speelde nog helemaal niet.

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 19:33 
Bromfiets Koning

Dat is een leuk verhaal, Ducini, de nostalgie druipt er, bij wijze van spreken, af!
Greeves was, en is, vooral bekend van de speciale schommelarm voorvork op rubber silentblocs en het in alu gegoten voorframe.
Ik ben ook gek op Greeves, zoek er allang één te koop. Maar geen crosser een wegmotor. Deze hier op de foto, de 250cc Sportsman, vind ik een heel speciale, maar super zeldzaam en duur natuurlijk!
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Greeves_250DCX_Sportsman_1962.JPG
Greeves_250DCX_Sportsman_1962.JPG [ 191.96 KiB | 265 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 22:08 
Bromfiets Koning

Hierbij nog een heel bijzondere 'Autocycle' uit 1941 (zelfrijdende fiets is de letterlijke vertaling). Het is een Scott, maar als merk wordt opgegeven 'Cyc Auto'. Het bijzondere is o.m. dat de krukas in de lengte ligt, er moet dus een haakse overbrenging in zitten.
Verder vind ik de dubbele uitlaat ook leuk.
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
Scott autocycle Cyc Auto 1941.jpg
Scott autocycle Cyc Auto 1941.jpg [ 132.83 KiB | 209 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75617

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]